Målområdet har inom Vård- och omsorgsområdet varit fortsatt hårt drabbade av Corona-pandemin på grund av de restriktioner som fortsatt åligger verksamheten och sjuktalen har varit höga.
En stor utmaning för hela målområdet är den framtida kompetensförsörjningen. Arbeten pågår och har påbörjats inom förvaltningarna med att vara en attraktiv arbetsgivare och för förbättra kompetensförsörjningen på sikt.
För att möjliggöra en ökad personalkontinuitet i hemtjänsten har under hösten en genomlysning med extern hjälp och externt perspektiv genomförts. Vård- och omsorgsnämnden har också arbetat med åtgärder för att minska antal fallolyckor, dels inom ramen för projektet ”Age friendly cities” där även andra nämnder blir involverade, dels genom egna insatser.
Kön till LSS-bostäder och SoL-bostäder för yngre är stor vilket medför ökad risk för vitesförelägganden.
Samarbete har skett mellan kommunen och regionen för att lösa problemet med utskrivningsprocessen från sjukhuset. Resultatet har varit positivt och inga medborgare har behövt vara kvar mot betalningsansvar under sommaren.
En översyn har gjorts av kommunens alla särskilda boende utifrån boendemiljön, såväl inomhus som utomhus. Detta har resulterat i en lång lista med behövliga åtgärder, både akuta och långsiktiga. Riktlinjen som pekar ut de långsiktiga behoven och möjligheter för äldreomsorgen har beslutats.
Under året har behovet av insatser från Social- och arbetsmarknadsförvaltningen varit fortsatt stort, både gällande institutionsvård och öppenvård. Den ökade psykiska ohälsan återspeglas i institutionsvården för barn och ungdomar. Barn får inte samordnade insatser under placeringstiden då kontakten med barn- och ungdomspsykiatrin i de regioner barnen är placerade i helt uteblir eller sker med en lång fördröjning.
Kostnaderna för försörjningsstödet har minskat under året men tiden som medborgare uppbär försörjningsstöd har ökat. Främst gäller det målgruppen som står längst ifrån arbetsmarknaden och som behöver arbetsmarknadsenhetens insatser för att så småningom kunna bli självförsörjande.
Uppdraget att utröna möjligheterna att starta en förvaltarenhet i länet har genomförts. Ragunda överförmyndarnämnd har fusionera med den gemensamma nämnden från årsskiftet 2022/2023.
Investeringar
Satsningar har gjorts på välfärdsteknik och trygghetslarm. Brandskyddsåtgärder har genomförts på kommunens LSS- och SoL-bostäder. Dessa investeringar bedöms ha bärighet på måluppfyllelsen men investeringstakten för boenden är låg.
Nyckeltal
Som helhet visar nyckeltal inom målområdet att Östersunds kommun tillhör mellanskiktet bland Sveriges kommuner. Några mått visar dock lägre värden och bland dessa finns nyckeltalen ” Ej återaktualiserade vuxna personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd” och ”Effektivitetsindex ekonomiskt bistånd”. Ett tredje är kostnaden för funktionsnedsättning där Östersund har en betydligt högre kostnad jämfört riket.
Positiva trender syns på flera nyckeltal där till exempel brukarbedömningen av individ- och familjeomsorg ökat, andelen invånare 0–19 år i ekonomiskt utsatta hushåll minskat och antalet fallskador bland personer 65+ minskat.
Avstämning mot politisk text
Enligt den politiska texten som de styrande tog fram för mandatperioden så ska Östersunds invånare ha möjlighet till ett självständigt liv. Stöd, vård och omsorg ska ha god kvalitet och så långt det är möjligt utformas utifrån individens behov och förutsättningar. Här sker kontinuerligt arbete men eftersom det finns flertal bostadsbeslut som inte kan verkställstas kan denna del av den politiska texten inte bedömas som helt uppfylld.
Tidiga och förebyggande insatser prioriteras och moderna hjälpmedel och digitalisering användas. Pandemin har bidragit till en snabbare omställning från fysiska insatser till digitala insatser vilket bland annat har lett till större möjligheter att erbjuda medborgare snabbare stöd med kort varsel på distans. Arbete med att öka brukarmedverkan, inflytande och självständighet har påbörjats genom arbete med olika nationella undersökningar samt genom satsningar på systematiskt kvalitetsarbete.
I den politiska texten anges också ökade valmöjligheter av utförare i hela kommunen vilket gör att Lagen om valfrihetssystem (LOV) behövde utvidgas, vilket också har utretts och nämnden har verkat för under året.
Texten påtalar också att Östersund behöver flera äldreboenden (säbo) med olika boendeformer, som byggs, ägs och drivs av olika aktörer. Här har exempelvis bygget av boende på Bangårdsgatan som drivs av Förenade Care skett. Även fler demensboenden behövde byggas enligt den politiska texten, detta har inte genomförts under mandatperioden.
Maten anges också i den politiska texten som viktig och ska ses som en del av en trygg och väl fungerande omsorg. Här har en ny riktlinje tagits fram under året och Vård- och omsorgsförvaltningen har genomfört ett flertal aktiviteter kopplat till detta. Exempelvis tillagas numera fika och mellanmål på samtliga boenden.
Helhetsbedömning
Nyckeltal inom målområdet visar överlag värden som placerar Östersunds kommun i mellanskiktet bland landets kommuner. Enstaka mått visar på något lägre värden och enstaka mått visar positiva trender. Samtidigt visar trender och jämförelser på nyckeltalen att det finns potential till förbättring. Inför den nya mandatperioden finns också ett behov av att se över nyckeltalen och se till att dessa är bra och relevanta.
Samtliga tre kommunfullmäktigeuppdrag har genomförts under året och bedöms ha stor bärighet mot måluppfyllelsen.
Pandemin har under året varit en utmaning för verksamheterna inom målområdet. Trots denna extraordinära händelse har verksamheterna fungerat och dessutom har fullmäktiges uppdrag genomförts och bidragit till förbättrade processer för målområdet.
De investeringar som gjorts bedöms generellt sätt som positiva för måluppfyllelsen men investeringstakten för LSS och SOL-boende är låg.
Utifrån den politiska text som de styrande tog fram för mandatperioden så görs bedömning att kommunen arbetat väl och målet bedöms därför som positivt.