Publicerad 2016-02-10

Pressmeddelande: Nu tas nästa steg mot datacenteretableringar

Satsningen på etableringen av datacenter i Östersunds kommun fortsätter. Under torsdagen anordnar The Power Region ett seminarium för näringslivet i regionen.

Syftet är att öka kunskapen kring branschen och de stärkta affärsmöjligheter som finns kring datacenteretableringar. Tanken är även att seminariet ska lyfta hur regionala företag kan komplettera de stora existerande leverantörerna vid etablering och drift av datacenter.

- Ett starkt näringsliv med erfarenhet och kunskap om branschen stärker vårt erbjudande mot investerarna. Vi vet också att ett väl fungerande lokalt samarbete värderas högt och kan vara avgörande i valet av etableringsort, säger Magnus Lindgren, projektledare för The Power Region.

Hur det lokala näringslivet påverkar valet av etableringsort är något som Andy Long, VD för det brittiska dataföretaget Hydro66 har erfarenhet av. 2015 startade Hydro66 ett datacenter i Boden och under torsdagens seminarium kommer han att prata om den etableringen och varför företaget valde att köpa många varor och tjänster lokalt.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Lindgren, projektledare The Power Region, Tel. 070-664 37 01

Här kan du ladda ner pressmeddelandet som PDF.PDF

Sidan uppdaterad 2016-02-10