Publicerad 2016-05-16

Pressmeddelande: Anställda på HVB-hem fick fel schema

Ett fel i schemaläggningen gjorde att medarbetare på kommunens hem för vård eller boende, HVB fick för många timmar på schemat. Felet är åtgärdat och samtliga medarbetare kommer att bli kompenserade.

Anställda på HVB-hem i Östersunds kommun har under en period arbetat för många timmar. Bakgrunden är att ett fel uppstod i samband med schemaläggningen förra året. Det gäller schemat för personal på fem boenden i kommunen.

I början av året hittades felet tack vare en uppmärksam medarbetare. Det gjordes då en kontrollräkning som visade att personalen hade en överläggning på 19 timmar som berodde på ett felaktigt verksamhetsunderlag.

Schemat är nu rätt för de anställda och alla berörda kommer att få ersättning genom kvalificerad övertid, totalt handlar det om cirka 800 000 kronor. Samtliga i personalen har även varit delaktiga i den nya schemaläggningen.

För ytterligare information kontakta:

Lena Hellberg, Ung integration, Tel. 063 – 14 34 33

Camilla Arback Lundberg, Löne & Pensionservice, 063- 14 36 68

Sidan uppdaterad 2016-05-16