Säkerhet och kris

Detaljbild på bygghjälm med kommunvapnet på

Östersunds kommun arbetar för att skapa en trygg och säker miljö för medborgare, brukare, besökare och anställda. Det är allt från trygghets­skapande arbete till arbetet att mildra en kris inom kommunens geografiska område.

Informationskanaler vid allvarliga händelser

Vid en allvarlig händelse ökar behovet av snabb och tillförlitlig information.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)​

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) används för att varna och informera allmänheten vid stora olyckor och allvarliga händelser. De utomhussignaler som kan ljuda är en del av VMA, men VMA går också ut som information via radio och TV.

Du kan även få av VMA-meddelanden:

  • som talmeddelande till din fasta telefon
  • som SMS till din mobiltelefon
  • i ett RSS-flöde
  • via mail

Information från kommunen

  • ostersund.se
    Här på www.ostersund.se hittar du information vid kriser och allvarligare händelser i kommunen.
  • Mobilappen Östersunds kommun
    Om du har laddat ner mobilappen Östersunds kommun får du både service­meddelanden och krisinformation via pushnotiser. Läs mer om kommunens mobilapp.

Nationella informationsnumret 113 13

113 13 är ett nationellt informationsnummer dit du kan ringa om du behöver information om allvarliga olyckor som exempelvis brand eller stora trafikolyckor, vid kriser som större stormar, översvämningar eller sjukdomsutbrott.

Via detta telefonnummer ska du också kunna lämna information om allvarliga olyckor och kriser.

Sveriges Radio Jämtland – 100,4 MHz

Vid en allvarlig regional händelse kommer information att förmedlas genom Radio Jämtland på 100,4 MHz.​

Krisinformation.se

Om en större händelse inträffar lokalt, nationellt eller internationellt ​och det föreligger ett stort informationsbehov finns den samlade informationen på www.krisinformation.selänk till annan webbplats

Sidan uppdaterad 2017-02-01