Livsmedelsverksamhet

Här hittar du information för dig som har eller vill starta en livsmedels­verksamhet i Östersunds kommun. Här får du veta vilka tillstånd du behöver, vilka avgifter du ska betala och vad kommunen kan göra för dig.

Östersunds kommun kontrollerar alla livsmedelsverksamheter i kommunen regelbundet. Våra livsmedelsinspektörer arbetar tillsammans med dig för att säkerställa att all mat som serveras i Östersund är säker för konsumenterna.

Avgifter för livsmedelskontroll

Fakturan för årets avgift skickas ut i början på varje år. Du måste betala hela den årliga kontrollavgiften även om din verksamhet upphör vid något tillfälle under året.

Din avgift beror på hur mycket kontrolltid din verksamhet fått

När du registrerar din livsmedelsverksamhet hos oss bedömer vi också hur många timmar kontrolltid din verksamhet ska ha per år. Kontrolltiden beror i sin tur på hur stora risker som finns i din verksamhet, hur omfattande verksamheten är och en hel del annat.

Du kan läsa mer om riskbaserad tillsyn på Livsmedelsverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Timavgiften för vår kontroll är 1 265 kronor (taxa för 2017), så om vi bedömt att din verksamhet ska kontrolleras totalt tre timmar per år så betalar du 3 x 1 265 kr = 3 795 kr. Timtaxan för livsmedelskontrollen i Östersunds kommun är beslutad av kommunfullmäktige 2011 och indexuppräknas varje år.

Avgiften för livsmedelskontrollen betalas årsvis. Den som är registrerad som ansvarig för verksamheten får också faktura på den årliga kontrollavgiften. Kom därför ihåg att meddela oss vid ägarbyte, överlåtelse, nytt organisationsnummer eller andra förändringar!

Avgiften är inte bara besökstiden hos dig​

När vi beslutar om den årliga kontrolltiden för din verksamhet är det inte bara den tid vi är ute på ditt företag som ingår i kontrolltiden, utan även den tid det tar för oss att förbereda besöket, göra efterarbete och administrera.

Avgifter för extra offentlig kontroll​

Om vi vid något av våra ordinarie tillsynsbesök hos dig hittar avvikelser som är så pass allvarliga att vi måste följa upp dem med en till, oplanerad, kontroll måste du betala för den extra tiden.

Detta kallas extra offentlig kontroll. Timtaxan för extra offentlig kontroll är lägre än den ordinarie timtaxan, 960 kronor per timme för 2016. Det som händer är att du betalar för den extra tid det tar för oss att följa upp de avvikelser du haft i din verksamhet och kontrollera så att du rättat till dem. Du betalar då även bland annat för den restid som inspektören haft på grund av att han eller hon gjort den extra kontrollen i din verksamhet.

Vilka tillstånd behövs?

Tänk på att du kan behöva fler tillstånd om du ska bedriva livsmedelsverksamhet.

Dels ska du registrera själva livsmedelsverksamheten hos kommunen läs mer under starta livsmedelsverksamhet men du kan också behöva till exempel serveringstillstånd, bygglov för uteservering, eller anmäla att du kommer att använda köldmedier i din verksamhet.

På våra sidor Avfall och Återvinning öppnas i nytt fönsterhittar du mer information om avfallshantering för företag i Östersunds kommun.

För att få mer information om vilka tillstånd just du kan behöva kan du besöka webbplatsen Verksamt.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Verksamt är ett samarbete mellan Skatteverket, Tillväxtverket och Bolagsverket och syftar till att hjälpa dig som vill driva egen verksamhet.

Tillfällig servering eller försäljning

Du måste anmäla till kommunen om du ska göra något som går utanför din vanliga livsmedelsverksamhet, till exempel att du tillfälligt ska bedriva verksamhet i en annan lokal, på ett evenemang som en festival eller marknad, eller liknande förändringar.

För att anmäla ska du använda blanketten Anmälan om tillfällig livsmedelsanläggninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du är osäker kan du alltid kontakta oss för att få reda på vad som gäller i just ditt fall. Kontaktuppgifter hittar du i rutan uppe till höger.

Mer information om livsmedelshygien och regler för tillfälliga och permanenta livsmedelsverksamheter

Livsmedelsverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns information om allt från livsmedelshygien till märkning av mat och mycket annat.

Egenkontroll

Du som är livsmedelsföretagare är enligt lagen skyldig att se till så maten du säljer eller serverar är rätt märkt och säker att äta.

Därför ska du själv upprätta rutiner för att kontrollera så att din verksamhet hela tiden uppfyller de krav som ställs i livsmedelslagstiftningen och annan aktuell lagstiftning. Detta kallas egenkontroll.

Kan jag få hjälp med att upprätta rutiner för egenkontroll?

Dina rutiner för egenkontroll utformar du själv, det är målet som är det viktiga - att de livsmedel du säljer eller serverar uppfyller lagkraven på säkerhet och märkning.

Du har alltså relativt stor frihet att utforma dina rutiner för egenkontroll utifrån de förutsättningar som finns i din verksamhet. Det kommunens livsmedelsinspektörer tittar på när vi kommer på tillsynsbesök är om dina rutiner är tillräckliga för att du ska kunna följa livsmedelslagstiftningen.

Punkter som ofta finns med i egenkontrollen är till exempel rutiner för rengöring, personalens utbildning, temperaturövervakning och en hel del annat.

Livsmedelsverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster hittar du mer information om vad som ska finnas med i din egenkontroll, där finns också mallar för dig som vill ha hjälp att skapa en struktur för din egenkontroll. Klicka på "Livsmedelsföretag" och "Lokaler, hantering och hygien".

HACCP - vilka risker finns i din verksamhet?

Du ska veta vilka risker som finns i din livsmedelsverksamhet och kunna identifiera de steg i tillverknings-, serverings- eller försäljningsprocessen där det finns risker för att maten inte blir säker.

Därför måste du för varje råvara och för varje tillverkningssteg göra en faroanalys och upprätta rutiner för hur din verksamhet ska hantera riskerna och vad ni ska göra om det skulle bli problem någonstans. Detta kallas HACCP-arbete, Hazard Analysis and Critical Control Points.

Den som är ansvarig för HACCP i din verksamhet ska vara utbildad inom området.

Du kan läsa mer om HACCP och vilka branschriktlinjer som finns på Livsmedelsverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Klicka på "Livsmedelsföretag" och "Lokaler, hantering och hygien".

Så går en inspektion till

De besök kommunens livsmedelsinspektörer gör hos din verksamhet kan vara både bokade och obokade. Vi kontrollerar inte bara restauranger utan en rad olika typer av verksamheter, allt från mackar som säljer korv till godisfabriker och livsmedelsdistributörer.

Innan kontrollen​

Vårt arbete börjar på kontoret. Vi tittar till exempel på hur det sett ut i din verksamhet tidigare och vilka risker som finns med just den typ av verksamhet som du bedriver. Vi gör också administrativa förberedelser inför besöket hos dig.

Ibland, men inte alltid, bokar vi tid med dig innan vi kommer på vår inspektion.

På plats hos dig

Vi börjar alltid med att prata igenom upplägget för inspektionen med dig som är ansvarig på plats. Ibland kan vi ha specifika saker vi ska titta på, som temperaturhållning, rengöring eller andra aspekter av din verksamhet.

Därefter går vi, tillsammans med dig, runt i din lokal och tittar på hur det ser ut. Vi mäter till exempel temperaturen i kylar, tittar på hur du förvarar råvaror och att du använder godkända kärl. Vi kan också titta på rutinerna för hygien i din verksamhet, till exempel att det finns möjlighet för personalen att tvätta händerna.

Vi tittar också på att du och din personal har koll på vilka varor som finns i kylar och andra förvaringsutrymmen och att ni vet var varorna kommer ifrån och när de måste kastas.

Även om vi kommer på besök utan att ha bokat tid är du skyldig att låta oss utföra vår kontroll, oavsett om det till exempel är mycket folk på plats eller liknande.

Vi berättar alltid för dig vad vi sett under vår inspektion och du får ett protokoll av oss senast en vecka efter besöket. I protokollet står till exempel om vi hittat några avvikelser vid vårt besök, och vilka avvikelser det i så fall handlar om. Vi informerar också om eventuella avvikelser är så pass allvarliga att vi måste följa upp dem med en extra kontroll.

Efter besöket​

Efter att vårt kontrollbesök hos dig är över kommer vårt efterarbete. Vi dokumenterar vårt besök hos dig och skriver en inspektionsrapport som diarieförs och arkiveras. Inspektionsrapporterna är offentliga och vem som helst kan begära ut dem om de vill. Vi skickar också en kopia av inspektionsrapporten till dig.

Om vi hittat avvikelser som varit så pass allvarliga att vi måste göra ett uppföljande besök, en så kallad extra offentlig kontroll, hos dig för att kontrollera så du åtgärdat de brister vi funnit så gör vi in en sådan kontroll relativt snart, oftast inom några veckor.

Sidan uppdaterad 2017-11-29