Publicerad 2016-10-17

Thomée tillbaka i sina gamla farvatten - starkare än någonsin

S/S Thomée har trafikerat Storsjön sedan 1880. Efter att ha tillbringat de senaste tre åren på "rehab" i Arvesund är hon nu tillbaka i Östersunds båthamn. Starkare än någonsin, med en ny dieselmotor på 350 hästkrafter under däck.

Ulf Löfvenberg står i fören på ångaren Thomée.

Ulf Löfvenberg i fören på ångaren Thomée i Östersunds båthamn.

 

Renoveringen av den klassiska ångaren, som K-märktes 2007, är inte klar än. Transporten från Arvesund till Badhusparken fick ske genom bogsering.

Att ställa i ordning en sådan här pjäs för passagerartrafik omges nämligen av minst sagt rigorösa bestämmelser. Fråga bara Ulf Löfvenberg, enhetschef på Östersunds kommun, som är projektledare i arbetet med Thomées "comeback".

- Allt sker i samråd med transportstyrelsens sjöfartssida. Vi har kontakt säkert ett par gånger per vecka. Det är hela tiden nya frågor som dyker upp, och ständiga kontroller, berättar Ulf.

Renovering av Thomée

Tidigare var Thomées akterdel öppen. Nu ser den ut så här.

 

Östersunds kommun tog ett beslut om att renovera Thomée, och så småningom stod Ulf Löfvenberg som skeppare. Det var inte lätt att hitta entreprenörer. Den här båten är ju liksom inget man bara föser in i garaget.

Men TS Produktion i Arvesund har gjort jobb på Thomée tidigare, och när ångaren har stått på en slip där har hela motorutrymmet har byggts om.

- De har gjort ett fantastiskt bra jobb. Det är motorutrymmet och akterdelen som byggts om. Från att tidigare varit helt öppen har nu akterdelen byggts in, säger Ulf Löfvenberg.

Dieselmotorn på 350 hk har kommit till. Den driver en hydraulmotor, som i sin tur driver propelleraxeln.

- Nu behövs ingen bemanning i maskinrummet. I en teoretisk värld skulle skepparen kunna vara ensam, men det behövs en hopp-i-land-Kalle också.

Renovering av Thomée

Det är inga millimeterritningar man använder sig av under renoveringen, men det finns förstås en klar bild om hur det ska se ut när det är klart.

 

Den klassiska ångaren Thomée drivs alltså på andra vis, även om ångpannan finns kvar.

- Båten har gått på ånga ja, men är inte eldad med kol och ved på många år. Den har gått med en oljebrännare, precis som en oljebrännare i ett hus, förklarar Ulf Löfvenberg.

Akterdelen är som sagt inbyggd med ett skal av aluminium. Just nu pågår inredningen där det ska bli snyggt med sittplatser och bord för passagerarna. Ovanpå utbyggnaden blir det ett soldäck.

- Vi trodde att Thomée skulle vara körklar i augusti, men så blev det inte. Därför fick vi bogsera hit henne så att andra yrkeskategorier skulle komma åt att jobba.

När renoveringen är klar återstår att hitta en entreprenör som är villig att föra Thomées stolta tradition vidare på Storsjön.

Renovering av Thomée

Under däck får den tekniskt intresserade sitt lystmäte ...

Renovering av Thomée

Ovanpå den nybyggda akterdelen ska det bli ett soldäck.

Renovering av Thomée

På mellandäck ser det så här långt ut som tidigare.

Renovering av Thomée

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2016-10-17