Publicerad 2017-04-16

Clara 5 år: ”Peter och Johnny lagar jättegod mat”

Personalen på Sollidens förskola är bra på att trösta ledsna barn. Och Peter och Jonny i köket lagar jättegod mat. Det tycker Clara Kimselius, 5 år, som tyckt till om sin förskola via kommunens kundcenter.

Clara tillsammans med Peter och Jonny i köksmiljö

Clara tillsammans med Peter och Jonny som jobbar i köket på Sollidens förskola.

Det var när Clara följde med sin pappa i samband med ett ärende på Rådhuset i Östersund som hon såg att det går att lämna synpunkter på Östersunds kommuns olika verksamheter – och det ville hon göra.

Clara Kimselius går på Sollidens förskola och kände att hon ville tycka till om just den verksamheten. När Clara kommit hem hjälpte pappa Linus henne att ringa till kommunens kundcenter där en kommunvägledare tog emot och registrerade hennes åsikt. Clara tycker att ”de som jobbar på Sollidens förskola är jätteduktiga därför att de tar hand om alla som är ledsna” och att ”Peter och Jonny lagar jättegod mat”.

Clara vågar testa ny mat

- Jag tycker kyckling med ris är den godaste maten vi får på förskolan. Hemma tycker jag om när vi får hamburgare, säger Clara Kimselius, som just den här dagen fått testa en ny sorts tillbehör på Solliden; timjansrostade kikärtor.

- Det var jättegott, konstaterar Clara.

Peter och Jonny, som heter Ringbert respektive Adolfsson i efternamn, jobbar i tillagningsköket på Sollidens förskola och är så klart glada över Claras beröm.

- Vi träffar många av barnen dagligen och får både ris och ros varje dag – det är givande, säger Jonny.

Peter Ringbert och Jonny Adolfsson ser Claras beröm som ett kvitto på att deras gemensamma arbete med pedagogerna på förskolan kring mat ger resultat. De har så kallat matprat med barnen för att lära dem våga testa nya rätter och, för barnen, annorlunda smaker.

- De äldsta barnen som äter sin lunch i matsalen, får också i dialog med pedagogerna och oss lära och samtala om hur man beter sig vid matbordet och vilka regler som gäller. Det kan handla om att de inte ska springa i matsalen och att alla ska tala med små bokstäver vid bordet, säger Peter Ringbert, som berättar att köket i Solliden själva lagar ungefär 80 procent av den mat som serveras där.

Så lämnar du synpunkter till kommunen

Vem som helst kan, precis som Clara Kimselius, lämna beröm, klagomål eller tips till kommunen. Det går att göra genom att prata med personalen som jobbar inom den aktuella verksamheten, genom att lämna synpunkter via kommunens e-tjänst, genom att fylla i en blankett eller genom att ringa kommunens kundcenter på telefon 063-14 30 00. Det går att vara anonym, men den som lämnar kontaktuppgifter får svar om hur synpunkten hanteras inom tio arbetsdagar.

Här hittar du mer information och länkar till de kontaktvägarna in till Östersunds kommun.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-04-16