Publicerad 2017-05-15

Hur är mobiltäckningen i Östersunds kommun?

Mobiltäckning är en viktig fråga för många av kommunens invånare och företag. Sedan februari 2017 gör vi en mätning av mobiltäckningen inom kommunen. Mätningen pågår under våren och sommaren för att täcka så stora delar av kommunen som möjligt. Sist mäts täckningen i tätorterna. 

Karta med Östersunds kommun markerad och färgprickar som visar graden av mobiltäckning.

Så här går mätningen till

Mätningen utförs genom att tio mobiltelefoner, med programvara som registrerar täckningen, åker med i våra sopbilar runt om i kommunen. Vi undersöker operatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre, och såväl 2G-, 3G- som 4G-näten.

Det varierar en hel del vilken operatör som har bäst täckning. Med mätningarna går det att jämföra de platser där man har störst behov. Resultatet kan du ta del av på webbplatsen "Täckningskollen".länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Där kan du zooma in önskat område på en karta och jämföra olika operatörer och nät.

Varför gör vi mätningen?

Syftet är att ge en oberoende bild där alla operatörer och nät har mätts upp samtidigt och med likvärdig utrustning. Det är bra information för kommuninvånare, företag och besökare. Det är även viktigt för kommunens egna verksamheter, exempelvis för hemtjänsten och renhållningen, som behöver vara nåbara när de reser runt i kommunen.

På sikt är förhoppningen att täckningen skall bli bättre i de områden där det finns brister idag. Mätningarna är därför även bra för att påverka mobiloperatörerna då behovet av bra mobilnät blir allt större.

För ytterligare information om våra mätningar kan du kontakta Kundcenter 063-14 30 00, kundcenter@ostersund.se.

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-05-15