Publicerad 2017-06-07

Dags för nästa etapp av expresscykelvägen på Brunflovägen

Förra året byggdes expresscykelväg fram till Fagervallsskolan och i år är det dags för nästa etapp som går fram till Stuguvägen. Därmed är ytterligare ett steg taget för att göra expresscykling till ett reellt och attraktivt transportalternativ i de centrala delarna av Östersund.

I filmen ovan kan du se hur denna etapp 2 av expresscykelvägen kommer att utformas.

Totalt omfattar de båda etapperna expresscykelväg på Brunflovägen nästan 2 km cykelväg, varav drygt hälften av sträckan ingår i den andra etappen som börjar byggas inom någon vecka.

- Tanken är att bygga så alla tre huvudsakliga färdsätt – gång, cykel och biltrafik - får plats. Brunflovägen är strax över 11 meter bred och den blir uppdelad så att lite mer än hälften av ytan blir till för biltrafik, ungefär en tredjedel för cykeltrafik och resterande 1,5 meter för gångtrafikanter, säger Maria Olsson, rådgivare på Grön Trafik, Östersunds kommun.

Expresscykelvägen på Brunflovägen är en av de tre expresscykelvägar som Östersunds kommun satsar totalt drygt 10 miljoner kronor på att bygga mellan 2016 och 2018. Bakgrunden är att skapa förutsättningar för hållbara transportsätt i framtiden.

Säkrare och attraktivare i trafiken med separerade trafikslag

- Staden växer och vi ser att allt fler cyklar, och även att elcyklandet ökar. Då är det viktigt att det finns bra cykelvägar som är anpassade för den typen av trafik, som både uppmuntrar till cykling och som gör det säkert och attraktivt att cykla. Där man separerat cyklisterna från både bilister och gående blir det en säkrare trafiksituation för alla, samtidigt som expresscykelvägarna gör att det går snabbare att ta sig till olika knutpunkter i stan, säger Maria Olsson.

Allt fler städer satsar på infrastruktur för cykel, med städer som till exempel Köpenhamn i topp – där åker endast 9 % av pendlarna bil till jobb eller skola, medan hela 62 % cyklar. För 40 år sedan såg det totalt annorlunda ut, med bil som det vanligaste transportsättet och stora trafikproblem som följd.

Köpenhamn har de senaste decennierna blivit världsledande inom det som kallas för ”bicycle culture by design” eller att ”copenhagenize”, alltså att ”köpenhamnifiera”, att helt enkelt designa staden på ett sådant sätt att cykel blir ett attraktivt alternativ.

- Det är riktigt häftigt att så många väljer att ta cykeln för att det är det enklaste sättet ta sig runt i centrala Köpenhamn, och vi hoppas såklart att det i framtiden ska kunna vara så smidigt även för vår växande skara cyklister, avslutar Maria Olsson.

Läs mer om kommunens satsning på expresscykelvägaröppnas i nytt fönster

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-06-07