Publicerad 2017-08-03

Uppdaterad information: Felaktiga fakturor om slamtömning

Ett tekniskt fel har gjort att cirka 170 kunder med fastigheter i Brunfloområdet har fått en räkning för slamtömning trots att deras avloppsbrunnar inte blivit tömda på slam. Om du har fått en räkning på slamtömning trots att slambilen inte varit hos dig, behöver du inte betala räkningen. Du kommer att få ett brev från oss.

Information

Östersunds kommun har nu ringat in problemet med de felaktiga räkningarna och konstaterat att det var ett tekniskt fel i vårt datasystem. Felet är åtgärdat så det ska inte kunna hända igen. Det är cirka 170 kunder med fastigheter i Brunfloområdet som är drabbade och vi kommer att skicka ut brev till dem.

Om du fått en räkning trots att slambilen inte varit hos dig ännu så ska du alltså riva den räkningen. Det kommer en ny räkning när slamtömmarna varit hos dig.

Så kontrollerar du om din räkning är felaktig

Om du fått en räkning men är säker på att slambilen inte varit hos dig ännu så ska du inte betala räkningen. Om du är osäker kan du kontrollera ditt brunnslock – i år markerar slamtömmarna med röd färg på brunnslocket när de tömt avloppsbrunnen. Om ditt brunnslock inte är markerat med röd färg så ska du inte betala räkningen. Du som drabbats av felaktiga räkningar kommer att få ett brev från oss i god tid innan räkningen ska betalas.

Mer information eller frågor

Du kan alltid höra av dig till kommunens kundcenter om du har frågor eller behöver hjälp med att ta reda på vad som gäller i ditt fall.

På vår kontaktsida hittar du telefonnummer, e-postadress och formulär som du kan använda för att komma i kontakt med oss.

Kontakta Östersunds kommun

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-08-04