Publicerad 2017-09-02

Mötesplats för samlad information - enkelt och tryggt

I Östersund samverkar statliga myndigheter med kommunen för att enkelt och effektivt förmedla information till nyanlända som precis fått veta att de får stanna i Sverige. Konceptet heter "Mötesplatser och information" finns nu på 27 platser runt om i landet, och är mycket uppskattat.

Bildmontage: Susanne Pettersson och servicekontorets exteriör

I Östersund öppnade mötesplatsen i januari, och har så här långt mött drygt 170 personer som fått uppehållstillstånd. I samband med det har de fått samlad information från Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Östersunds kommun.

– Jag upplever att besökarna är nöjda med den information de får och att det lugnar dem när de kan ställa sina frågor om boende och att de får veta hur de ska gå till väga, säger Susanne Pettersson, som representerar Östersunds kommun på mötesplatsen.

Susanne träffar många av mötesplatsdeltagarna, och pratar med dem om deras planer för framtiden när det gäller till exempel bostadsort. Om de är intresserade av att bosätta sig här berättar hon hur man går tillväga för att söka boende; lägenheter eller attefallshus via Östersundshem eller övriga hyresvärdar. Vidare delar hon ut ett informationsblad om Östersunds kommun med relevant kontaktinformation.

Från mötesplatsen kan man också lotsas direkt till Kundcenter, som då har beredskap för att ta emot och ge det stöd och den service som behövs. Det är bra med en tydlig information om Kundcenter som vägen in till kommunen, menar Susanne.

– Det skapar en trygghet att veta att de är välkomna hit med sina frågor, säger Susanne.

Hon eller kollegorna på Kundcenter informerar också om hur man gör för att skriva in barn i skola, anmäla sig till SFI och, om det finns behov, att söka ekonomiskt bistånd innan man kommit igång med insatser och ersättning under etableringsperioden. Detta kan personerna som är på Mötesplatsen oftast inte göra direkt då de ännu inte har fått personnummer och egen bostadsadress.

– Den absolut vanligaste frågan jag får är "Kan du hjälpa mig med bostad?" Vi löser inte bristen på bostäder på Mötesplatsen, men vi kan tydliggöra vilka vägar som finns att gå. Vi har också planer på se över hur vi tillsammans med civilsamhället kan hitta och stödja fler privatpersoner att hyra ut ett rum eller sin bostad för de som redan under asyltiden börjat bygga sina liv här och nu inget hellre vill än att få stanna, säger Susanne.

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-09-02