Publicerad 2018-01-18

Skyltarna på plats!

I en hård kamp mot snö och blåst restes på onsdagen de båda digitala infartsskyltar som ska hälsa trafikanter längs E14 välkomna till Östersund.

En lastbil lyfter stor svart skärm på plats vid vägkanten i snö och blåst.

Foto: Erik Backlund

Två av de tre digitala infartsskyltar som kommunen beslutat uppföra är nu på plats. De återfinns längs E14 i höjd med Torvalla i söder och Ås i norr och ska vara i drift i början av nästa vecka. Den tredje skylten kommer att monteras på Frösön senare i år.

– Vi har själva sett ett behov av digitala skyltar och det har också efterfrågats från olika håll. Det är ett bra sätt att berätta för dem som passerar vad som är på gång, och inte minst ATT det alltid är saker på gång i Östersund, säger Sylvia Nord, som är kommunikatör vid Östersunds kommun.

Tipsa oss!

Huvudsyftet med skyltarna är att visa en bred och positiv bild av Östersund. Vid behov kan skyltarna också användas för samhälls- och krisinformation. Exempel på budskap kan vara:

  • Marknadsföring av kommunens anläggningar, som skidbackarna, vinterparken eller Storsjöbadet.
  • Information om evenemang som äger rum i Östersunds kommun och dess närområde.
  • Gratulationer till olika slags händelser eller prestationer.

Mer information hittar du i anvisningarna för de digitala skyltarnaWord. Det är kommunens kommunikationsavdelning som ansvarar för innehåll, prioritering och publicering av budskap på skyltarna.

– Det stämmer, och vi vill gärna ha av tips på vad vi ska publicera på skyltarna. Vi har en e-tjänst på hemsidanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster där arrangörer och invånare kan ge förslag till budskap. Och vi har anvisningar för vad som visas på skyltarna. Det här är en fantastisk möjlighet att nå ut med budskap om det som händer i Östersund, säger Sylvia Nord.

Bakgrund

Redan 2005 dokumenterades alla skyltar vid infarter till Östersund i syfte att få en klar bild över hur det såg ut.

Under flera år marknadsfördes event och kommunen via banderoller på broarna över E 14. Något som inte längre tilläts, och det plockades bort 2015.

Kostnaden då var 120 000 kr per år och begränsningen var att marknadsföra 6 event eller arrangemang per säsong sommar/vinter.

Med digitala infartsskyltar får vi en flexibel lösning för profilering på strategiskt viktiga platser. Vi kan sprida både positiva budskap och bilder på Östersund till förbipasserande. Det skulle också ge evenemangen ett lyft och gå i linje med våra satsningar på evenemang.

Kostnad

Budget är 2,5 miljoner kronor och är en investering som inte belastar budget 2018. Budget för detta är under förra budgetåret 2017.

I de kostnader som hittills finns är 2,3 miljoner spenderade.

Sidan uppdaterad 2018-02-23

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen