Försörjningsstöd - hjälp med pengar
Räcker inte dina pengar?
Då kan du söka hjälp hos kommunen.
Det kallas för att ansöka om försörjningsstöd
eller ekonomiskt bistånd.
Här förklarar vi hur det går till.

Filmen beskriver vad du behöver tänka på när du söker ekonomiskt bistånd - så kallat försörjningsstöd.
Ansök om försörjningsstöd via vår e-tjänst
Innan du fyller i e-tjänsten är det viktigt att du läser igenom all information på denna sida.
Gör en provberäkning
Innan du ansöker om ekonomiskt bistånd
kan du först göra en förenklad beräkning på Socialstyrelsens webbplats.
Då kan du se om du kan ha rätt till ekonomiskt bistånd -
men det behöver ändå inte betyda att du får pengar.
Socialsekreteraren tar hänsyn till många olika saker i din situation.
Tänk därför på att socialsekreterarens kan bedöma på ett annat sätt
än vad beräkningen visar.
Gör en provberäkning av ekonomiskt bistånd på Socialstyrelsens webbplats.
Så här ansöker du om försörjningsstöd
Du ansöker om försörjningsstöd via kommunens e-tjänst.
Du hittar den i länken här ovanför.
För att kunna ansöka via e-tjänsten
behöver du en e-legitimation, till exempel mobilt bank-ID.
Om ni är två som söker behöver även medsökande ha e-legitimation.
Det finns utförlig information om hur du skaffar dig e-legitimation på
www.e-legitimation.se.
Om du saknar e-legitimation
Du kan kontakta kommunens Kundcenter som kan svara på dina frågor.
Kundcenter kan skicka en ansökningsblankett till dig
om du inte vill eller kan använda e-tjänsten:
Östersunds kommuns Kundcenter
Telefon 063–14 30 00
Öppettider måndag–fredag 08.00–16.00.
Besöksadress:
Förlandsgränd 1C
831 57 Östersund
Närmaste busshållplats är "Östersund Stora Kyrkan" eller "Östersund Torgbrinken".
Ansökan om försörjningsstöd - steg för steg
Så här går det till att söka försörjningsstöd:
Klicka på bilden så förstoras den.
Det här kan du få pengar till
Du kan få hjälp med pengar till mat, hyra och annat som är viktigt.
En socialsekreterare på kommunen beslutar om du kan få pengar.
Innan socialsekreteraren kan besluta om du kan få pengar
behöver hen fråga dig om flera saker.
Till exempel tar socialsekreteraren reda på:
- vad har du gjort för att försöka klara dig själv?
- om du är gift eller bor ihop med någon
- om du har barn
- din hyra
- om du har inkomster
Eget ansvar
Du har ansvar för att klara dig själv.
Därför ska du göra det du kan för att klara dig utan hjälp.
Målet är att du bara ska behöva hjälp med pengar en kort tid.
Är du gift eller sambo måste ni hjälpa varandra.
Äger du något eller har du rätt till annat bidrag?
Om du har pengar på banken måste du först använda de pengarna
innan du söker hjälp.
Det kan också vara så att du måste sälja saker du äger innan du kan få hjälp -
till exempel om du äger en bil, en båt eller ett hus.
Kanske har du rätt till andra bidrag?
Det kan till exempel vara bostadsbidrag eller underhållsstöd.
Då ska du först ansöka om de bidragen.
Mer information om andra bidrag kan du få hos Försäkringskassan.
Har du skulder hos kronofogden?
Har du skulder så att du har fått utmätning hos kronofogden?
Då behöver du först kontakta kronofogden.
Hos kronorfogden man kan se om du har rätt till förhöjt förbehållsbelopp.
Då kan du få mer pengar kvar att leva på, när du betalar av på skulderna.
Är du arbetslös?
Om du är arbetslös måste du först anmäla dig på arbetsförmedlingen
innan du kan få hjälp med försörjningsstöd.
Du ska vara beredd att ta de arbeten, utbildningar eller arbetsträning
som du blir erbjuden.
Det här vill vi att du gör
När vi prövar din ansökan tittar vi på din inkomst de senaste tre månaderna.
Vi kontrollerar också att du gör allt du kan för att försörja dig själv.
Det betyder att:
- Om du har rätt till andra bidrag så ska du först söka dem.
Det kan till exempel vara bostadsbidrag, underhållsstöd, alfakassa, sjukpenning eller föräldrapenning. - Du måste anmäla dig till Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete, om du är arbetslös.
- Du får inte säga nej till ett arbete eller en arbetsmarknadsåtgärd som du blivit anvisad.
- Du får inte bo större och dyrare än du behöver.
- Om du inte kan arbeta på grund av dålig hälsa eller har nedsatt arbetsförmåga ska du ha ett läkarintyg som bekräftar det.
Meddela oss om din ekonomi förändras
Om din ekonomi förändras så måste du meddela det till din socialsekreterare
så fort som möjligt.
Spara alla verifikationer
Socialtjänsten gör stickprovskontroller.
Det betyder att vi slumpvis granskar olika personer
som får ekonomiskt bistånd.
Om du blir utvald för granskning
behöver du kunna visa verifikationer (dokument)
på de utgifter och inkomster du uppgett i ansökan
Det är därför viktigt att du sparar verifikationer på dina utgifter varje månad.
Det är också viktigt att du uppger rätt uppgifter varje månad.
Vi skyldiga att göra en polisanmälanom du har lämnat fel uppgifter
så att du får för mycket pengar.
Har du synpunkter på vår verksamhet?
Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta.
Dina synpunkter ger oss värdefull information
och möjlighet att förbättra vår verksamhet.