Ansök eller säg upp förskoleplats

I vår e-tjänst kan du ansöka, byta och säga upp plats i förskolan. Ansök om förskola helst sex månader innan du har behov av platsen. Enligt lag måste kommunen erbjuda plats inom 4 månader.

Från ett års ålder har ditt barn rätt att vara på förskola i den omfattning du behöver med hänsyn till ditt arbete eller dina studier. Du betalar för barnets plats på förskola. Hur mycket du ska betala beror på din inkomst.

När ett barn är 3 till 5 år får barnet gå gratis i förskolan 15 timmar i veckan. Det kallas allmän förskola och kostar ingenting för dig.

Ansök om förskoleplats

Du ansöker om förskoleplats via vår e-tjänst. Där kan du också ansöka om överflyttning till annan förskola. Du kan ansöka utan att vara inloggad i e-tjänsten, men om du vill ta del av uppgifter om ditt barns placering behöver du vara inloggad med e-legitimation (exempelvis Bank-ID).

Om vårdnadshavarna har olika folkbokföringsadresser, måste var och en ansöka om plats i förskola om båda vårdnadshavarna har behov av platsen.

Har du inte möjlighet att ansöka via e-tjänsten kan du ansöka via blankett. Kontakta i så fall Kundcenter på 063-14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se.

Du kan räkna med att få besked ungefär en månad innan förskolestart. Beskedet kommer antingen via mejl eller per post.

Under vissa delar av året kan det vara svårt att få plats på vissa förskolor. I så fall erbjuder vi plats på annan förskola. Väljer du att tacka ja till platsen stängs de andra alternativen. Om du vill fortsätta stå i kö till de andra förskolorna, gör du en ny ansökan.

Samisk förskola

För att ansöka om samisk förskoleverksamhet ansöker du om förskoleplats som vanligt. Men i rullmenyn där du väljer förskola anger du "samisk förskoleverksamhet”.

Omsorg på obekväm arbetstid

Har du behov av omsorg för ditt barn på tider när förskola eller fritidshem är stängd så erbjuder Östersunds kommun omsorg på obekväm arbetstid - så kallad "OB-omsorg".

Skicka in din ansökan minst två månader innan du önskar OB-omsorg.

Folkbokförd i annan kommun

Även om du är folkbokförd i en annan kommun kan du ansöka om förskoleplats i Östersunds kommun. Men först måste du beställa ett konto. När du fått kontot loggar du in med e-legitimation och ansöker om förskoleplats.

Mer information i riktlinjer för förskola

För dig som ska flytta till Östersunds kommun

Om du är på väg att flytta till Östersunds kommun är du garanterad plats om du kan uppvisa ett köpekontrakt eller hyresavtal på det nya boendet.

Läs mer på sidan Ansökan till förskola för nyinflyttad.

För dig som ska flytta från Östersunds kommun

Ska du flytta från Östersunds kommun men vill behålla din förskoleplats kan du ansöka om det på följande blankett. Du behöver ha ett godkännande från den kommun där du är folkbokförd för att kunna få en plats på någon av våra förskolor.

Fristående förskola

Vill du ansöka om förskoleplats hos en fristående förskola så gör du det direkt hos respektive förskola.

Se vilka fristående förskolor som finns i Östersunds kommun

Säg upp förskoleplats

Du som vårdnadshavare kan säga upp förskoleplatsen via e-tjänst. Uppsägningstiden är en månad från det datum du säger upp platsen. Du betalar avgiften och behåller din plats under uppsägningstiden. Om vårdnadshavarna har olika folkbokföringsadresser och har så kallad delad plats måste båda vårdnadshavarna säga upp sin del av platsen.

Har du inte möjlighet att använda e-tjänsten kan du säga upp platsen skriftligen till Barn- och utbildningsförvaltningen, barnomsorgsförmedlingen.

Sidan uppdaterad 2024-02-28