Ansökan till skola för nyinflyttad

Om du är nyinflyttad i Östersund eller bor i en annan kommun och ditt barn vill börja i en skola i Östersund, kan du göra ett val till skola under pågående läsår.

Ansök till skola

Innan du kan ansöka till skola behöver du ansöka om att få ett konto i vår e-tjänst. När din kontoansökan är klar får du tillgång till e-tjänsten för skola. Du kan då göra ditt val av av skola. Välj tre skolor som du vill lägga i din urvalslista.

Ansök om plats på fritidshem

Ditt barn är garanterad plats på fritidshem på den skola där barnet blir placerat. Du behöver ändå ansöka om plats. Ansök via e-tjänsten för fritidshem.

I e-tjänsten kan du:

• ansöka om plats
  • ansöka om överflyttning till annat fritidshem
  • säga upp plats

Du kan ansöka om plats utan att vara inloggad i e-tjänsten. För att kunna ta del av uppgifter om ditt barns placering behöver du däremot legitimera dig med e-legitimation (exempelvis bank-ID).

Om du inte är folkbokförd i Östersunds kommun måste du först ansöka om ett konto i vår e-tjänst. När din kontoansökan är godkänd, loggar du in med e-legitimation och hanterar dina ärenden.

Kan du inte ansöka via e-tjänst?

Om du inte har möjlighet att göra dina ansökningar via vår e-tjänst kan du ansöka på blankett. Kontakta i sådana fall Kundcenter på 063-14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se.

Sidan uppdaterad 2023-12-14