För dig som ska praoa

Prao är för elever i åk 8 och sker under höst- och vårtermin. Här finns information för dig som ska ut på prao.

Prao (Praktisk arbetslivsorientering) innebär för många den första kontakten med arbetslivet. Här får du som elev lämna skolan några dagar för att prova på ett arbete. Prao ger dig möjlighet att se hur det fungerar i ute i verkliga arbetslivet och brukar vara roliga och spännande dagar.

Vi erbjuder dig som elev i den kommunala grundskolan tio dagars praktik under årskurs åtta. Det är kommunens praosamordnare som ser till att det finns praoplatser till alla elever.

För vissa elever blir praoperioden avgörande för framtida yrkesval. Det är inte ovanligt att engagerade elever blir erbjudna sommarjobb eller goda referenser och fina vitsord. Det viktigaste för oss är att du får en god teoretisk och praktisk förståelse för arbetslivet och att du får fundera på vad du vill arbeta med i framtiden.

Se Skolverkets film: Detta är prao

Välja praoplats

Du hittar alla praoplatser du kan välja mellan i praobanken www.samverka.nu.

Logga in på praobanken med de inloggningsuppgifter du fått från skolan. Välj minst fem praoplatser som du är intresserad av, och rangordna dessa. Förhoppningen är att både du och dina klasskamrater ska kunna få en plats utifrån just era önskemål.

Om du vill ordna egen praoplats måste du först ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare (SYV) på skolan för att se om det är möjligt.

Ungefär en vecka innan praoperioden får du veta var du ska vara och vem du ska kontakta för mer information om praoplatsen. Du kommer att få i skoluppgift att skriva ett brev om dig själv.

Praoperioder

Praoperioder läsåret 2023/2024
Vårterminen 2024
VeckaSkola
7Lugnviksskolan
8Treälvsskolan
9Kastalskolan
11 och 12
Östbergsskolan

Parkskolan

Torvallaskolan

20 och 21

Odensalaskolan

Vallaskolan

Lunch under praoveckan

Inför att du ska ut på prao behöver du veta vilka lunchmöjligheter som finns där du ska praoa. Information om lunch kan finnas på ditt praktikkort. Är du osäker stäm av med praoansvarig på din skola.

Om du praoar på en arbetsplats där det inte går att äta på en närliggande kommunal skola eller Jämtlands Gymnasium Wargentin har du rätt till att söka matersättning med 51 kronor per dag. Stäm av med praoansvarig på din skola vad som gäller för dig utifrån var du praoar. Ansökan om matersättning görs efter avslutad prao. Ersättningen sätts in på angivet konto.

Försäkring

Du som elev är försäkrad genom skolan även under praoveckan. Östersunds kommun har en tjänstereseförsäkring som bland annat omfattar dig som elev när du gör din praktik.

Försäkringar

Östersunds kommun har även en ansvarsförsäkring som gäller personskada, sakskada och förmögenhetsskada.

Om du som elev ska skjutsas i ett fordon under din prao krävs skriftligt medgivande av vårdnadshavare samt ifylld blankett gällande fordonet som du ska skjutsas i. Kontakta central praosamordnare (kontaktuppgifter finns längst ner på sidan) eller praoansvarig på skolan för blanketter och mer information. Det är fordonets försäkring som gäller.

Sidan uppdaterad 2024-01-16