Avfall och återvinning

Här finns information om avfall och återvinning för hushållen. Bor du i villa eller lägenhet? Eller gäller det ditt fritidshus? Eller gäller det tömning av eget avlopp? Allt om sop­hämt­ningen hos dig hittar du här.

Är du på jobbet? Information om sop­hant­e­ring i företag och verksamheter finns under Avfall och återvinning - företag.

Ibland får vi problem med helgdagar, sopbilar eller väderlek. Läs om störningar eller ändringar i sophämtningen eller åter­vinningscentralernas öppettider under Servicemeddelanden samt nedan.

Funderar du över hur du ska sortera dina sopor? Då kan sopsorteringsguiden vara till hjälp.

Bli rik genom att laga, låna och återanvända - handla som en miljönärlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fakturan för VA, sopor och slam­tömning

Kostnaden för sophämtning kommer på en gemensam faktura från Östersunds kommun tillsammans med kostnaderna för eventuellt vatten, avlopp och slamtömning.

När kommer fakturan?

Grundregeln är att kunder med en årskostnad för sopor, slamtömning och VA som understiger 12 000 kr får fakturan en gång per kvartal. Kunder med en årskostnad som överstiger 12 000 kr får sin faktura varje månad. Villahushåll tillhör oftast första kategorin medan företag och flerbostadshus oftast tillhör den andra.

Villahushåll

Till de flesta villahushåll skickar vi en faktura varje kvartal. Fakturan skickas ut i början av mars, juni, september och december. Den förfaller alltid den sista mars, juni, september, och december.

Flerbostadshus och företag

Dessa kunder tillhör oftast kategorin med en årskostnad som överstiger 12 000 kr och får sin faktura varje månad. Fakturan ska betalas den sista i den månad tjänsterna avser.

Fritidshusägare

För fritidshus kommer fakturan två gånger per år; i början av juni och december.

Har du förlagt eller åkt ifrån fakturan?

Om du inte har tillgång till din faktura när du ska betala den, kan du kontakta oss så får du kopia eller fakturauppgifter. Ring eller beställ fakturakopia härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avgifter om du inte betalat i tid

Har du varit sen med betalningen tar vi ut avgifter.

Påminnelseavgift

Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka åtta dagar efter förfallodagen och vi tar ut 60 kr i påminnelseavgift.

Inkassokrav

Inkassokrav skickas tidigast 16 dagar efter förfallodagen. Vi tar ut en avgift på 180 kr på nästa faktura. Om du inte betalar trots inkassokrav, så går fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Vattenabonnenter riskerar också att få sitt vatten avstängt. Vi hanterar krav enligt §5 i Inkassolagen.

Dröjsmålsränta

Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.

E-faktura

Vill du slippa få pappersfakturor med posten och istället få elektroniska fakturor? Om du är ansluten till en internetbank kan du betala med E-faktura. Det är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på. E-fakturorna skickas endast elektroniskt, direkt till din internetbank. Du kan kombinera E-faktura med autogiro.

Så här går det till

När du loggat in på din internetbank ser du om du fått någon faktura. Klicka på fakturan så visas den i sin helhet. Du ser vem fakturan kommer från, beloppet samt förfallodag. Kontrollera att allt stämmer och godkänn. Fakturan betalas automatiskt på förfallodagen (du kan sen oftast se dina tidigare fakturor på din leverantörs hemsida).

För att få E-faktura gör du så här

  1. Ha en gammal pappersfaktura till hands så du kan uppge ditt kundnummer
  2. Logga in på din internetbank
  3. Klicka dig fram till e-faktura
  4. Sök efter Östersunds kommun och följ anvisningarna

E-postfaktura

En E-postfaktura är en annan typ av elektonisk faktura som kommer till din e-postbrevlåda. Den kan du betala via din internetbank eller på annat sätt. Anmäl direkt till oss om du vill ha en E-postfaktura. Du kan kombinera E-postfaktura med autogiro.

Autogiro

Vill du betala din faktura via autogiro? Då dras beloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag. Autogiro kan kombineras med E-faktura eller E-postfaktura.

Beställ medgivandeblankett för autogirolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kompostkorg och kompostpåsar

En kompostkorg med två rullar kompostpåsar

Den kompostkorg och de kompostpåsar du behöver hemma kan du hämta kostnadsfritt på återvinningscentralerna i Odenskog, Lit och Brunflo samt i receptionen på Österäng. Du betalar utrustningen via grundavgiften (hyr du din bostad betalar du grundavgiften via hyran).

Du får bara använda komposterbara påsar till ditt matavfall. De ska vara certifierade; d.v.s. ha märkningen EN 13432. Om dina påsar tar slut; använd inte vanliga plastpåsar utan ta hellre papperspåsar.

Komposterbara påsar

Påsarna vi lämnar ut är anpassade till kompostkorgen och rymmer 8 liter. De finns på rulle med 80 påsar i varje rulle. Påsarna är certifierat komposterbara och hållbarheten är begränsad till ett år, sedan blir påsarna spröda och spricker. Därför är det en dålig idé att samla rullar på hög där hemma. En årsförbrukning för ett normalhushåll beräknas till två rullar. Tillverkningsdatum (4 siffror: vecka och år) står på påsarna.

(Det går att pigga upp gamla påsar så de blir som nya igen: Doppa rullen i vatten, skaka av och låt torka.)

De komposterbara påsarna kan variera i färg men det har inget med ålder att göra. De görs av majsstärkelse som är ett naturmaterial med en naturlig färgvariation.

Inget lock på kompostkorgen

Många vill ha ett lock på kompostkorgen för att förhindra lukt och flugor men då blir det för fuktigt och påsen riskerar att lösas upp innan du slängt den. Använd inte lock - byt påse ofta istället.

Beställ kompostpåsar

Fastighetsägare till flerbostadshus och bostadsrättsföreningar kan få större mängder kompostpåsar och kompostkorgar levererade till fastigheten.
Läs mer om vår service till flerbostadshus

På hämtningsdagen

Det är oftast matavfallet som fryser fast, men det finns knep.

Beställ hämtning av stora, tunga sopor - grovsopor

Grovsopor: en cykel, en korgstol, en hylla, en resårmadrass, ett täcke och en matta

En service enbart till hushållen

Här kan du beställa hämtning av stora och tunga sopor. Avfall Återvinning hämtar grovsopor:

  • Möbler
  • Fritidsutrustning
  • Textilier - förpackade eller ihopbuntade

inom 5 arbetsdagar.

Stort och tungt miljöfarligt:

  • Vitvaror
  • Hemelektronik

hämtar vi inom 3 arbetsdagar.

OBS! Bor du i lägenhet? Tag kontakt med din hyresvärd. Det är bara fastighetsägare som får beställa hämtning, eller fastighetsansvarig på fastighetsägarens uppdrag.

Vi hämtar också latrintunnor

Ge bort istället för att slänga

Är grejerna hela och rena kan de göra nytta istället. Skänk dem till en biståndsorganisation. De kommer också och hämtar möbler, husgeråd och kläder.
Kontaktuppgifter till biståndsorganisationer.

Inför hämtning

Ställ ut soporna på lämpligt ställe ute där vi kan stanna med vår bil. Observera att vi, av arbetsmiljöskäl, inte tar på oss att bära soporna i trappor, hiss eller fram till farbar väg. Bunta ihop textilierna så de blir lätta att hantera.

Avgifter

Priser är inklusive moms.

Grovsopor <5m³ + framkörningsavgift

390 kr + 300 kr

Grovsopor 5 - 10 m³ + framkörningsavgift

780 kr + 300 kr

Vitvaror, hemelektronik - pris/styck + framkörningsavgift

60 kr/st + 300 kr

Vad och hur mycket?

Det är viktigt att du noga anger vad vi ska hämta. Av säkerhetsskäl är det inte samma bil som kör grovsopor som vitvaror och hemelektronik (som klassas som Farligt avfall). Ange också mängden sopor.
Beställ hämtning härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller ring kommunens kundcenter.

Sophämtning vid storhelger

Oftast hämtar vi sopor ändå, men vid vissa storhelger byter vi hämtdagar så att vår personal också kan vara ledig, samtidigt som vi försöker ge så bra service som möjligt.

Storhelger under 2019

Påskhelgen

Skärtorsdagen, långfredagen och annandag påsk; 18 och 19 april samt 22 april:
Vi hämtar sopor som vanligt.

Valborg och Första maj

Valborgsmässoafton tisdag 30 april och onsdag 1 maj: Vi hämtar sopor som vanligt.

Kristi himmelsfärdshelgen

Kristi himmelsfärdsdag torsdag 30 maj och klämfredagen 31 maj:
Vi hämtar sopor som vanligt.

Nationaldagen

Torsdag 6 juni: Sophämtning som vanligt.

Midsommar

Ingen sophämtning på midsommarafton 21 juni. Villahushåll som har ordinarie sophämtning fredagar; udda vecka får soporna hämtade på torsdagen den 20 juni. Flerbostadshus och verksamheter får soporna hämtade under senare delen av midsommarveckan.

Allhelgonahelgen

Allhelgonaafton den 1 november. Vi hämtar sopor som vanligt.

Jul och nyår

Ingen sophämtning på julafton och på juldagen. Du som har ordinarie sophämtning tisdag jämn vecka får soporna hämtade lördagen den 21 december och du som har ordinarie sophämtning onsdag jämn vecka får soporna hämtade söndagen den 22 december.

Det är ingen sophämtning på nyårsafton och nyårsdagen. Du som har ordinarie sophämtning tisdag udda vecka får soporna hämtade lördagen den 28 december och du som har ordinarie sophämtning onsdag udda vecka får soporna hämtade söndagen den 29 december.

______________________

Om röda dagar eller helgaftnar infaller måndag till fredag är grundregeln att vi hämtar sopor som på en vanlig vardag. Undantagna är midsommarafton, julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.

Vi hör av oss med ett SMS om nåt krånglar

En mobil med sms:et "Detta är ett meddelande från Östersunds kommun. Just nu har vi problem med..."

Om vi inte kan hämta dina sopor kan vi skicka ett SMS till dig eller lämna ett röstmeddelande via din fasta telefon. Det kan vara att sopbilen inte kommer fram t.ex. på grund av halka eller hinder i vägen.

Du kan även få reda på om vi måste stänga av vattnet tillfälligt eftersom Vatten använder sig av samma tjänst.

Vem får våra SMS?

De inom det aktuella området där störningarna uppstått som

  • är folkbokförda inom området
  • är minst 16 år
  • har ett mobilabonnemang

får SMS av oss om störningen. Tänk på att om ditt barn har en mobiltelefon som är registrerad på dig kommer barnet att få SMS från oss.

Vem får röstmeddelanden?

I första hand går det ut SMS till hushållen i det aktuella området. Röstmeddelanden går ut till

  • de hushåll som inte har ett mobilnummer registrerat på sin adress men däremot en fast telefon
  • alla registrerade fasta telefoner till företag

Vem får inte meddelanden av oss?

De som inte får meddelanden från oss är

  • folkbokförda i området under 16 år
  • de som har mobiler med kontantkort
  • företagsmobiler skrivna på företagsadress

Avsändare

Som avsändare av meddelandet står Ostersund om du får ett SMS. Får du ett röstmeddelande på den fasta telefonen kommer nummer 063-10 01 63 upp i nummerpresentatören.

Bara för relevant information

Ditt telefonnummer får vi från ett register som vi får tillgång till via vår leverantör av tjänsten UMS - Unified Messaging Systems. Det är en geografiskt kodad adressdatabas. Uppgifterna i det registret kommer vi inte att använda i något annat syfte än att lämna relevant information från kommunen till berörda medborgare. Och vi lämnar inte ut uppgifterna till någon annan.

Finns ditt telefonnummer med?

Du kan kontrollera att dina uppgifter finns med i registret och att de stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser eller ta bort uppgifter genom att följa länken nedan.
Mina kontaktuppgifter för UMS Varningsservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du problem med att kontrollera eller lägga in dina kontaktuppgifter; kontakta kommunens kundcenter så hjälper de dig.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-11-14