Sophämtning

Sopbilen hämtar dina sopor var fjortonde dag. Kolla vilken som är din sophämtningsdag genom att uppge din adress här på sidan – gäller dock inte flerbostadshus. Sopbilen kommer någon gång mellan 07 och 16.

När kommer sopbilen?

OBS! Flerbostadshus visas inte i listan. Sophämtningstiderna kan ändras vid storhelger.

Kom ihåg detta på sophämtnings­­­dagen

Se till att:

  • ställa ut kärlet senast klockan 7 på morgonen. Vi hämtar dina sopor någon gång mellan klockan 7 och 16.
  • vägen till kärlet är framkomlig. Skotta och sanda vid behov och sopa av snö och is från locket.
  • kärlet står på rätt plats* samt att draghandtaget är vänt åt rätt håll. Skriv in din adress under "När kommer sopbilen" så får du veta åt vilket håll sopkärlen ska stå hos dig.
  • matavfallet inte frusit fast i kärlet för matavfall.
  • knyta ihop soppåsen och rulla ihop matavfallspåsen väl - ju bättre paketerade de är desto mindre risk för nedskräpning hos er.
  • inte överfylla kärlen. Kontakta istället oss om extra hämtning. Vi tar ut en extra avgift om kärlet är så överfullt att locket inte går att stänga.
  • ställa ut matavfallskärlet vid varje sophämtningstillfälle. Eftersom du betalar en årsavgift blir kostnaden densamma. När kärlet töms ofta minskar också risken för fluglarver respektive fastfrysning.
  • inte blockera din brevlåda - då ställer du till det för brevbäraren.

*) Rätt plats är på den plats vi anvisat. Vi anvisar genom att sophämtarna ställer tillbaka kärlen på rätt plats.

Sophämtning vid storhelger

Om röda dagar eller helgaftnar infaller måndag-fredag är grundregeln att vi hämtar sopor som om det vore en vanlig vardag. Undantagen är julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.

Avvikande sophämtningsdagar under 2022

Påskhelgen

Skärtorsdag, långfredag och annandagen sker sophämtning som vanligt.

Valborg och första maj

Sophämtningen påverkas inte alls under 2022.

Kristihimmelfärd

Sophämtning den 26 maj kör vi som vanligt.

Pingstafton och pingstdagen

Sophämtningen påverkas inte alls.

Nationaldagen 6 juni

Sophämtning som vanligt

Midsommarafton

Sophämtning sker som vanligt.

Jul

Annandag jul måndagen den 26 december kör vi som vanligt.

Nyår

Nyårsafton inträffar på en lördag och nyårsdagen på en söndag så sophämtningen påverkas inte.

Trettondagen 2023

Fredag den 6 januari - sophämtning sker som vanligt.

Välj själv om du vill ha hämtning eller inte

Du väljer själv om du vill att vi ska tömma kärlet med de vanliga sop­orna (rest till förbränning). Vi registrerar varje tömning så du betalar bara för de tömningar som vi gör hos dig. Sorterar du ut förpack­ningar, tidningar och matavfall så blir också de vanliga soporna färre.

Däremot ska du alltid ställa ut ditt kärl med matavfall vid varje sop­hämt­nings­tillfälle.

Klisterdekaler med "Nej tack" och "Ja tack"

Vissa sopkärl har fått klisterdekaler med texten "Nej tack" och "Ja tack". Vill du ha kärlet tömt vänder du "Ja tack" mot vägen. Står du däremot över vänder du dekalen "Nej tack!" mot vägen.

Hör av dig om du vill att vi ska sätta dekaler till ditt sopkärl.

Har soporna inte blivit hämtade?

Sopbilen kom inte på grund av störning

Extremt väder, halka och trasiga sopbilar kan orsaka att vi inte hinner eller kan hämta dina sopor på utsatt dag. Låt kärlen fortsätta stå framme för i fall vi kan tömma dem inom ett par dagar.

Vid större störningar lägger vi ut servicemeddelanden på hemsidan och så skickar vi sms till dem som är berörda.

Läs mer om tjänsten att få meddelande med sms om störningar i hämtningen.

En sopbil är ett tungt fordon som måste både kunna stanna och starta vid varje sopkärl vilket ställer krav på ordentlig halkbekämpning och snöröjning. Det är alltid chauffören som bedömer om vägen är farbar på ett säkert sätt utan att ställa till olycka eller orsaka annan skada.

Glömde att ställa ut sopkärlet

Glömde du att ställa ut dina sopkärl? Kontakta Kundcenter så gör vi en extra sophämtning mot avgift.

Ring 063-14 30 00 eller mejla oss på kundcenter@ostersund.se

Problem vid tömning

Av praktiska och arbetsmiljömässiga skäl hämtar vi inte soporna om:

  • kärlet inte är utställt senast klockan 7 på morgonen.
  • vägen till kärlet inte är framkomlig.
  • kärlet står på fel plats eller draghandtaget är vänt åt fel håll.
  • skriv in din adress under "när kommer sopbilen" så får du veta åt vilket håll sopkärlen ska stå hos dig.
  • matavfallet frusit fast i matavfallskärlet.

Läs mer på sidan Problem vid tömning av sopor

Låt kärlen stå framme om de inte har blivit tömda.

Vi kanske är försenade. Du kan anmäla utebliven hämtning i vår e-tjänst, välj "anmäl reklamation". Du behöver e-legitimation eller kundnummer för att komma in i tjänsten. Kundnumret finns på din faktura. Det går också att ringa till kundcenter på 063 14 30 00.

Är ditt sopkärl trasigt?

Om ditt sopkärl, lock eller hjulen till sopkärlen är trasiga så kan du själv anmäl via e-tjänsten eller höar av dig till Kundcenter på 063 - 14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se. För dig som kund är det kostnadsfritt, så länge det inte är uppenbar skadegörelse. 

De vill veta adressen där kärlet står och ditt anläggningsnummer. Anläggningsnumret finns på din faktura.

Om de som kör bilarna upptäcker att kärlet behöver åtgärdas, då kommer de att lägga en beställning på det.

När 80 liters-kärl eller locken till dem går sönder byter vi ut dem till 140 liters kärl som är den nya standardstorleken. Detta gör vi på grund av arbetsmiljöskäl. Kostnaden för dig som kund förändras inte.

Sidan uppdaterad 2022-06-14