Kommunalt vatten och avlopp

Detaljbild på vatten som rinner ur en kran ner i ett glas

Kommunalt vatten och avlopp; det är sex vattenverk, åtta avloppsreningsverk samt närmare etthundra mil ledningar under våra gator. Detta system förser 53 000 invånare med rent kallvatten av dricksvattenkvalitet och leder bort och tar hand om deras avloppsvatten. Dessutom ingår dagvattenledningar som leder bort regn- och smältvatten från tätorternas hustak, parkeringar och gator. Vi är cirka 65 personer som arbetar med kommunalt vatten och avlopp.

Kommunalt vatten och avlopp finansieras inte med skatte­pengar. Det är istället de avgifter som fastighets­ägare betalar för kommunalt VA som täcker kostnaderna.

Ingen fulspolning

Fulspola? Det är när man spolar ner våtservetter eller färg i toaletten. Läs nedan vad du inte får spola ner i avloppet och vilka följder fulspolning får för våra ledningar, reningsverk och sjöar.

Har du problem

med missfärgat kallvatten, inget kallvatten alls i kranen eller andra problem med det kommunala vattnet eller avloppet?

Om inte fastighetsägaren kan lösa problemet; läs om driftsstörningar i vattenleveransen
eller kontakta
kommunens kundcenter

Helger och kvällar
(efter kl. 16) ringer du vårt
jour­nummer 063‑14 37 00

Sluta fulspola!

Ett runt märke med Birger i mitten och texten "Håll Storsjön ren! Jag bor här" runtom.

Att spola ner våtservetter, matolja eller färg i avloppet - det är att fulspola. Tops, bomullstussar och hushållspapper fastnar i våra pumpar och orsakar stopp i avloppet. Det kostar pengar och då måste vi släppa ut smutsvattnet orenat rakt ut i sjöar och vattendrag.

Matolja som hälls i avloppet stelnar i ledningarna och täpper igen. Då blir det stopp i avloppet till både fastighetsägares och vårt förtret.

Läkemedel, färg, olja och andra gifter följer med till reningsverket. Där förgiftas de mikroorganismer som hjälper oss att rena avloppsvattnet, så att reningen blir ofullständig. Dessutom kan inte ett reningsverk ta hand om sådana gifter utan de följer med det renade vattnet ut i sjöar och vattendrag.

Det finns bara ett sätt: Sluta fulspola! Det enda du får spola ner är kiss, bajs, toapapper samt miljömärkta rengöringsmedel för kroppen och hemmet.

Vattenkvalitet

Eftersom dricksvatten är klassat som ett livsmedel ställs höga krav på dess kvalitet - allt för att undvika förekomsten av skadliga bakterier eller andra hälsofarliga ämnen.

Vi som jobbar med dricksvatten i kommunen gör regel­bundna provtagningar i enlighet med Livsmedelsverkets gällande krav för att säkerställa kvaliteten på vattnet. Vi gör provtagningar:

  • vid vattentäkter
  • vid våra vattenverk
  • i våra ledningsnätet
  • ute hos dig som kund

Vi utför även ett omfattande arbete med att revidera och säkra skyddsområden runt våra vattentäkter.

Läs mer om vattnet vi levererar och dess kvalitet

Vattenavstängningar och andra driftsstörningar

Här berättar vi vad som kan hända vid driftsstörningar på det kommunala vattnet eller avloppet. För aktuella händelser; se också våra Servicemeddelanden

Inget vatten i kranen?

När vi renoverar de kommunala vattenledningarna måste vi stänga av vattnet en kortare tid. Vi går då ut med meddelanden i god tid så att du ska kunna planera din vardag och tappa upp det vatten du behöver, när du blir utan vatten i kranen. Läs mer nedan hur vi meddelar dig.

Ibland stänger vi av och släpper på vattnet flera gånger innan allt är klart. Du kan alltså bli utan vatten kortare perioder; allt från några minuter upp till ett par timmar (beroende på hur arbetet går), få tillbaka vattnet och sen blir du utan igen. Ibland blir det bara ojämnt tryck på vattnet eller luft i ledningarna. Vi kallar det "störningar i vattenleveransen".

Vintern är högsäsong för akuta läckor på vattenledningarna. Antingen fryser ledningarna sönder eller så bryts de sönder av tjällossningen. Då måste vi, så fort som möjligt, hitta läckan och stänga av vattnet. Sen gräver vi fram den läckande ledningen och lagar den. Det är naturligtvis svårt att beräkna hur lång tid en sådan lagning kan ta.

Vi brukar uppmana våra kunder att se till att alla vattenkranar är stängda under tiden vattnet är avstängt. Det har hänt att en eller flera kranar lämnades öppen i en bostad och när vi sedan släppte på vattnet blev det översvämning och vattenskador i bostaden.

Ibland ordnar vi vatten

När arbetet tar lite längre tid hänvisar vi till våra vattenkiosker eller så kör vi ut dricksvatten i tankar och placerar ut på strategiska ställen. Där kan allmänheten hämta sitt vatten. Det är bra att ha en plastdunk hemma för sådana tillfällen.

Läs mer om våra vattenkiosker

När vi släpper på vattnet i kranen igen

Det är inte ovanligt att det kommer in luft i ledningarna vid lagningar av läckor. Det gör att det spottar och fräser i rören när du öppnar kranen efter en avstängning. Se upp för dessa luftstötar som kan vara ganska kraftiga. De kan göra så att vatten sprutar ur kranen med högt tryck.

Det händer att det första vattnet som kommer ur kranen efter en vattenavstängning är missfärgat. Ser vattnet grått och skummigt ut är det bara små luftbubblor i vattnet. Tappa upp ett glas och låt stå en stund. Klarnar vattnet var det bara luft. Ibland blir vattnet mörkt eller rostfärgat. Det är ofta avlagringar av järn och mangan från ledningarna som lossnar och följer med när vi släpper på vattnet. Missfärgningen kan vara svårt att se i ett glas men syns bra om du tappar upp vatten i badkaret. Spola med kallvatten i några minuter. Om inte vattnet klarnat inom 15 minuter bör du kontakta oss.

Om enbart varmvattnet är missfärgat, till exempel med en grön ton, tyder det på ett fel inom fastigheten. Kontakta den som har ansvar för fastigheten.

Kokningsrekommendation

Vi lagar vattenläckor på ledningarna på lite olika sätt beroende på skadan och ledningen. Vissa metoder kan göra att smuts kan komma in i ledningarna. Vi spolar alltid igenom de lagade ledningarna och har vi använt en sådan metod tar vi också prov på vattnet. I väntan på provsvar går vi ut med en rekommendation om kokning av kranvattnet tills vi kan garantera att vattnet håller god kvalitet.

Det händer också att vi, av okänd anledning, får tecken på föroreningar i våra vattenverk eller vattenledningar som kräver en utredning. Då går vi också ut med en rekommendation att koka kranvattnet i alla våra informationskanaler. Då kan också ett så kallat "myndighetsmeddelande" eller ett "viktigt meddelande till allmänheten" sändas ut.

Läs mer om kokning av kranvattenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ökad mängd klor

När det finns en ökad risk att bakterier kan växa och föröka sig på väg till din kran måste vi tillsätta mer klor i dricksvattnet. Det går fortfarande bra att dricka vattnet men det kan smaka eller lukta mer klor än normalt.

Tilllsätter vi klor är det i så små mängder att det varken smakar eller luktar, annat än undantagsvis. När dricksvattnet lämnar vattenverket och färdas vidare i ledningarna minskar dessutom klorhalten ju längre bort från vattenverket vattnet kommer.

En del människor är överkänsliga mot klor. Det finns ett enkelt sätt att bli av med klor i kranvattnet. Om du tillsätter en knivsudd askorbinsyra per liter vatten avkloreras vattnet omedelbart. Askorbinsyra är C-vitamin och finns att köpa som pulver på apotek eller i livsmedelsaffär.

Problem med varmvattnet?

Kommunen levererar endast kallvatten till fastigheter. Har du problem med, eller funderingar kring varmvattnet bör du ta kontakt med fastighetsägaren.

Ha koll på avluftningen!

Vi underhåller också våra avloppsledningar, bland annat, genom att, regelbundet, spola igenom dem med vatten under högt tryck. Spolningen kan medföra buller och luftstötar i fastigheters golvbrunnar. I sällsynta fall händer det att luft, med stor kraft, trycks in i fastigheters avloppsledningar. Om då inte avloppets avluftning fungerar som den ska, kan det hända att vattnet i golvbrunnars vattenlås trycks upp i bostaden. Det är ju bara innehållet i den egna golvbrunnen som kommer upp men det är inte vidare trevligt ändå. Som fastighetsägare bör du se över avluftningen av avloppet.

Vi stänger av gator också

De flest av våra ledningar ligger under gator och vägar. Det innebär att när vi ska arbeta med underhåll eller lagningar av ledningarna måste vi gräva upp gatorna. Oftast räcker det med att vi stänger av ett körfält men det händer att vi måste stänga av i båda körriktningarna och leda om all trafik. Det är däremot mycket sällan som vi måste spärra av gång- och cykelbanor också.

Det är inte bara vi som gräver i gatorna. Det kan grävas för el, fjärrvärme eller fiber också. Alla vi som gräver i gatorna träffas fyra - sex gånger per år för att gå igenom kommande projekt. Då försöker vi att samordna grävningarna så gott det går.

Så här meddelar vi dig om driftsstörningar

Vi meddelar via


Vi hör av oss med ett SMS om nåt krånglar

En mobil med sms:et "Detta är ett meddelande från Östersunds kommun. Just nu har vi problem med..."

Om vi måste stänga av vattnet tillfälligt, kan vi skicka ett SMS till dig eller lämna ett röst­meddela­nde via din fasta telefon.

Du kan även få reda på om sop­bilen inte kommer fram till exempel på grund av halka eller hinder i vägen eftersom Avfall Återvinning använder sig av samma tjänst.

Vem får våra SMS?

De inom det aktuella området där störningarna uppstått som

  • är folkbokförda inom området
  • är minst 16 år
  • har ett mobilabonnemang

får SMS av oss om störningen. Tänk på att om ditt barn har en mobiltelefon som är registrerad på dig kommer barnet att få SMS från oss.

Vem får röstmeddelanden?

I första hand går det ut SMS till hushållen i det aktuella området. Röstmeddelanden går ut till

  • de hushåll som inte har ett mobilnummer registrerat på sin adress men däremot en fast telefon
  • alla registrerade fasta telefoner till företag

Vem får inte meddelanden av oss?

De som inte får meddelanden från oss är

  • folkbokförda i området under 16 år
  • de som har mobiler med kontantkort
  • företagsmobiler skrivna på företagsadress

Avsändare

Som avsändare av meddelandet står Ostersund om du får ett SMS. Får du ett röstmeddelande på den fasta telefonen kommer nummer 063-10 01 63 upp i nummerpresentatören.

Bara för relevant information

Ditt telefonnummer får vi från ett register som vi får tillgång till via vår leverantör av tjänsten UMS - Unified Messaging Systems. Det är en geografiskt kodad adressdatabas. Uppgifterna i det registret kommer vi inte att använda i något annat syfte än att lämna relevant information från kommunen till berörda medborgare. Och vi lämnar inte ut uppgifterna till någon annan.

Finns ditt telefonnummer med?

Du kan kontrollera att dina uppgifter finns med i registret och att de stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser eller ta bort uppgifter genom att följa länken nedan.
Mina kontaktuppgifter för UMS Varningsservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du problem med att kontrollera eller lägga in dina kontaktuppgifter; kontakta kommunens kundcenter så hjälper de dig.

Här finns kommunalt vatten och avlopp

I de flesta tätbebyggda områden i Östersunds kommun finns kommunalt vatten och avlopp. Det är kommunfullmäktige som beslutar var vi ska tillhandahålla kommunalt VA; de så kallade verksamhetsområdena för vatten respektive avlopp (här menas avloppsvatten från kök, badrum och toaletter, s.k. spillvatten).

Tätorterna växer och nya områden kommer till så verksamhetsområdena förändras också med tiden.

Se karta över verksamhetsområdet för kommunalt vattenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Se karta över verksamhetsområdet för kommunalt avlopp (spillvatten)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Enligt vattentjänstlagen* ska fastigheter som ligger inom våra verksamhetsområden och som har tillgång till en förbindelsepunkt, vara kopplade till kommunalt VA.

Läs mer om vattentjänstlagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Det går att ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp även utanför verksamhetsområdena, men då sluter vi ett speciellt avtal med kunden och kostnaden blir en annan.
Läs mer om anslutning till kommunalt VA

* Lag om allmänna vattentjänster (2006:412)

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-11-14