Vi hör av oss med ett SMS om nåt krånglar

Om vi måste stänga av vattnet tillfälligt eller om sopbilen inte kommer fram, till exempel på grund av halka, kan vi skicka ett SMS till dig eller lämna ett röstmeddelande på din fasta telefon.

En mobil med sms:et "Detta är ett meddelande från Östersunds kommun. Just nu har vi problem med..."

Vem får våra SMS?

De inom det aktuella området där störningarna uppstått som

  • är folkbokförda inom området
  • är minst 16 år
  • har ett mobilabonnemang

får SMS av oss om störningen. Tänk på att om ditt barn har en mobiltelefon som är registrerad på dig kommer barnet att få SMS från oss.

Vem får röstmeddelanden?

I första hand går det ut SMS till hushållen i det aktuella området. Röstmeddelanden går ut till

  • de hushåll som inte har ett mobilnummer registrerat på sin adress men däremot en fast telefon
  • alla registrerade fasta telefoner till företag

Vem får inte meddelanden av oss?

De som inte får meddelanden från oss är

  • folkbokförda i området under 16 år
  • de som har mobiler med kontantkort
  • företagsmobiler skrivna på företagsadress

Avsändare

Som avsändare av meddelandet står Ostersund om du får ett SMS. Får du ett röstmeddelande på den fasta telefonen kommer nummer 063-10 01 63 upp i nummerpresentatören.

Bara för relevant information

Ditt telefonnummer får vi från ett register som vi får tillgång till via vår leverantör av tjänsten UMS - Unified Messaging Systems. Det är en geografiskt kodad adressdatabas. Uppgifterna i det registret kommer vi inte att använda i något annat syfte än att lämna relevant information från kommunen till berörda medborgare. Och vi lämnar inte ut uppgifterna till någon annan.

Finns ditt telefonnummer med?

Du kan kontrollera att dina uppgifter finns med i registret och att de stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser eller ta bort uppgifter genom att följa länken nedan.
Mina kontaktuppgifter för UMS Varningsservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du problem med att kontrollera eller lägga in dina kontaktuppgifter; kontakta kommunens kundcenter så hjälper de dig.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-06-12