Tips för dig 70+ under coronakrisen

Det är jobbigt att vara ensam, inte minst som äldre nu när social distansiering gör att många är isolerade under coronatider. Här hittar du tips på aktiviteter, stöd och annat som kan vara viktigt för att må bra och ta hand om hälsan.

Viktigast just nu

  • Visa hänsyn och solidaritet genom att följa de råd och anvis­ningar som myndigheterna ger för att förhindra smitt­sprid­ning. Skydda dig och andra genom att följa Folk­hälso­myndig­hetens råd om att stanna hemma, håll avstånd, tvätta händerna med mera.

  • Håll fast vid fysisk aktivitet och var social digitalt. Fortsätt göra saker som ger energi och glädje. Om det är svårt eller om känner du oro är det viktigt att du försöker att identifiera vad det är som ger ångest/oro och eventuellt söka stöd.

Sex snabba tips!

Här kommer några tips på vad du kan göra för att minska känslan av ensamhet och ta hand om din hälsa:

  • Ta en promenad och njut av vårsolen! Låt det bli en del av din vardagliga rutin, även de dagar då solen inte skiner. Stäm gärna träff med någon bekant men håll avståndet.
  • Även om du är inomhus mesta delen av tiden är det viktigt att få till daglig rörelse - se rubriken "Tips på bra träning" här nedanför.
  • Bibehåll vardagsrutiner som gör att du mår bra och försök att variera de aktiviteter du gör så att du hittar en bra balans i vardagen.
  • Ta kontakt med någon du inte pratat med på länge. Vi kan alla hjälpas åt att visa omtanke och höra av oss extra mycket till varandra.
  • Fika med en bekant hemifrån. Om du har en telefon med högtalare eller tillgång till surfplatta eller dator kan du passa på att fika med en bekant även om ni inte kan träffas.
  • Upptäck nya radio- och TV-program och ta del av kultur digitalt.

Få hjälp med inköp av mat med mera

Östersunds kommun har lanserat en e-tjänst och ett telefon­nummer där du som är över 70 år eller tillhör en riskgrupp kan anmäla behov av hjälp med inköp av mat, hygienartiklar, medicin med mera. Hjälpen är gratis. Varorna betalar du i efterhand med Swish eller faktura.

Klarar du av att använda e-tjänsten så gör gärna det. Annars går det också bra att ringa på telefonnumret nedan.

Ha inköpslistan redo! Vår ambition är att leverera varorna till dig inom ett dygn.

Aktivera dig

Kom igång med videosamtal

Digitala möten kan vara ett verktyg för att minska ensamheten. Här presenterar vi en enkel checklista för hur du kommer igång med videosamtal.

Kommunens tips för att komma igång med videosamtal

Har du någon anhörig på någon av kommunens särskilda boenden?

Ta reda på vilka möjligheter vårdboendet har för digitala möten, så som skype eller andra web-möten där man kan se och höra varandra. På så sätt kan ni till exempel fika, äta middag och se på TV tillsammans. Kontakta det aktuella boendet och hör dig för.

Tips på digitala aktiviteter från SPF-seniorerna

Tips på digitala aktiviteter från SPF-seniorernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Tips på bra träning

Kommunens träningsfilmer

I samband med att förebygga fallskador har Östersunds kommun tagit fram träningsfilmer som också fungerar bra som allmän träning för att hålla igång. Här presenterar vi olika träningsfilmer med bra övningar för styrka och balans.

Håll dig fysiskt aktiv med hjälp av kommunens träningsfilmer

Träningsprogram på 1177.se

Filmer: Träna hemma - 1177 Vårdguidenlänk till annan webbplats

Friskis seniorjympa med stol

Onlineträning med Friskis och svettislänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hemmagympa med SVT

SVT1 kör även skonsam hemmagympa varje vardagsmorgon cirka 09.40. Tiden varierar något.

Hemleverans av böcker

Östersunds bibliotek erbjuder hemleverans av låneböcker till dig som är över 70 år eller tillhör en riskgrupp.

Det finns tre olika sätt att beställa hemleverans:

Gå på digital konsert, teater eller museum

Kulturarenan är en samlingsplats för kultur online för dig som har svårt att själv söka dina kulturupplevelser. Här finns musik, dans, bildkonst, litteratur och andra uttryck från våra främsta scener. Kulturarenan drivs av Betaniastiftelsen i samverkan med kultur- och vårdaktörer över hela landet.

Gör ett digitalt studiebesök på konsert, teater eller museum:

Behöver du någon att prata med?

Kommunens samtalslinje

I samband med coronaviruset har kommunens kuratorer öppnat en samtalslinje för dig som behöver någon att prata med.

Observera att denna samtalslinje inte är någon sjukvårds­rådgivning, endast samtalsstöd.

Kuratorerna finns tillgängliga på telefon;

  • måndag-torsdag 10-15
  • fredag 10-14

Om du inte får svar går det bra att lämna meddelande på röstbrevlåda så ringer de upp så snart de kan.

Cecilia Barcheus Bergman, telefon: 063-14 37 80
Helena Söderlund, telefon: 063-14 02 83

Äldrelinjen

Finns till för dig som är över 65 och längtar efter någon att prata med. Prata med någon av deras volontärer, vardagar 8-19 och helger 10-16.

Telefon: 020-22 22 33

Röda korsets stödtelefon

Röda korset har startat en stödtelefon för dig som känner dig orolig eller ensam.

Telefon: 0771-900 800
Öppet måndag till fredag 12.00-16.00.

Stöd för olika åldrar

Här hittar du samlad information för olika åldrar och målgrupper med råd, tips och länkar kring psykisk hälsa i kristider, i samband med covid-19. länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vanliga frågor och svar

Hjälp med inköp för riskgrupper

Kan jag få hjälp med att göra inköp av mat, mediciner och annat?

Svar: Ja, du kan få hjälp med inköp av mat och hygienartiklar genom kommunens samarbete med Röda Korset. Inköp av medicin med mera sker genom kommunens samarbete med Shoppingakuten (som Destination Östersund ansvarar för).

Klarar du av att använda e-tjänsten så gör gärna det. Annars går det också bra att ringa på telefonnumret nedan.

När du har anmält dig skickar vi din förfrågan vidare till Röda Korsetlänk till annan webbplats eller till Shoppingakutenlänk till annan webbplats. De har i uppdrag att koordinera frivilliginsatserna. Ha inköpslistan redo! Vår ambition är att leverera varorna till dig inom ett dygn.

Kostar det något att få hjälp att göra inköp?

Svar: Nej. Det är frivilliga som sköter kontakt med dig och gör inköp av mat och hygienartiklar. Hemleveransen är gratis.
Destination Östersund står bakom Shoppingakuten och gör inköp av medicin och övrigt. Inte heller den tjänsten kostar något.

Hur och när betalar jag för varorna?

Svar: Med swish, med faktura eller genom kontoöverföring i bank. Olika affärer har olika lösningar. Du betalar när du fått varorna.

Hur snabbt får jag varorna, från att jag beställt dem?

Svar: Röda korset har som ambition att leverera varorna inom ett dygn efter att du har beställt dem.

Vilken affär handlar ni på och hur vet jag att ni handlar så billigt som möjligt?

Svar: Röda korset försöker handla på den affär du önskar. De är dock begränsade av att handla med affärer som tar swish eller faktura eftersom de inte hanterar kontanter eller kort.

Röda korset jämför inte priser och kan inte garantera att man handlar så billigt som möjligt. Det är frivilliga som handlar på sin fritid och försöker lösa allt på bästa sätt, men man försöker använda tiden effektivt för att så många som möjligt ska få hjälp.

Stöd under isoleringen

Vart kan jag vända mig om jag känner mig ensam?

Svar: I samband med coronaviruset har kommunens kuratorer öppnat en samtalslinje för dig som behöver någon att prata med.

Observera att denna samtalslinje inte är någon sjukvårds­rådgivning, endast samtalsstöd.

Kuratorerna finns tillgängliga på telefon;
Måndag - torsdag klockan 10.00 ‑ 15.00
Fredag klockan 10.00 ‑ 14.00

Om du inte får svar går det bra att lämna meddelande på röstbrevlåda så ringer de upp så snart de kan.

Cecilia Barcheus Bergman, telefon: 063-14 37 80
Helena Söderlund, telefon: 063-14 02 83

Mer tips om samtalsstöd och saker du kan göra för att må bra under isoleringen hittar du på sidan Tips för dig 70+ under coronakrisen

Vart kan anhörig som vårdar en närstående med demens hemma få stöd?

Svar: Demensteamet finns till för anhörig till någon med sviktande minnesfunktion. De erbjuder anhörigstöd i grupp och individuellt, gör hembesök och håller föredrag. I deras uppdrag ingår att handleda och utbilda anhöriga kring demenssjukdom, bemötande och minneshjälpmedel.

Kontaktuppgifter:

Meta Aringstam, sjuksköterska, 063-14 46 45

Helena Söderlund, Kurator, 063-14 02 83

Åsa Hannerz, Arbetsterapeut, 063-14 31 40

Öppet vardagar klockan 8.00-17.00. Om de inte svarar går det bra att lämna meddelande på röstbrevlåda så ringer de upp så snart de kan.

Besök på boenden

Får jag besöka ett särskilt boende eller LSS-boende där det finns personer över 70 år?

Svar: Regeringen har fattat beslut om besöksförbud på äldreboenden från och med onsdag 1 april. Det beror på att vi behöver minska risken för smittspridning bland våra sköra äldre. Du kan inte heller hämta hem din anhörige.

Det här innebär att följande gäller för alla våra särskilda boenden, korttidsboenden för äldre och LSS-boenden där det finns personer över 70 år;

Förbud mot besök råder med följande undantag;

  • Om du har en närstående som vårdas vid livets slut får du som anhörig vistas i den närståendes lägenhet men inte i några gemen­sam­hets­utrymmen. Som anhörig måste du då först ta kontakt med chef eller tjänstgörande sjuksköterska.
  • Hantverkare eller annan personal får vara verksamma i lokalerna endast när det är behov av akuta åtgärder.
  • Istället för att besöka era närstående uppmanar vi anhöriga att ringa, eller använda till exempel Skype, Facetime eller annan digital teknik för att ha kontakt.

Får jag besöka ett LSS-boende där det inte bor någon över 70 år?

Svar: Vi avråder alla närstående från alla besök på LSS-boenden tills vidare – även om ni känner er fullt friska. Om det verkligen är nödvändigt att besöka en anhörig vill vi att ni först kontaktar enhetschefen eller sjuksköterskan på boendet.

Istället för att besöka era närstående uppmanar vi anhöriga att ringa, eller använda till exempel Skype, Facetime eller annan digital teknik för att ha kontakt

Hur får jag kontakt med min anhörige på särskilt boende eller LSS-boende?

Svar: Personalen på boendet kan hjälpa dig att få kontakt med din anhörige via videosamtal eller telefon. Läs mer på sidan Träffas på distans

Åtgärder för att minska smittspridningen

Vad gör hemtjänsten för att begränsa antalet personal som besöker en och samma vårdtagare/medborgare?

Svar: Hemtjänsten arbetar alltid med att ha så hög kontinuitet som möjligt. Det vill säga att så få medarbetare som möjligt arbetar mot samma medborgare.

När det är smitta (till exempel vinterkräksjuka, covid-19 och så vidare) så genomför man ”kohort-vård”. Det innebär att personal som besöker smittade inte går in till friska medborgare. Vi har också högt fokus på våra basala hygienrutiner.

Skyddar sig hemtjänstpersonalen med handsprit vid hembesök?

Svar: Ja det gör de. Hemtjänstpersonalen har alltid (även i vanliga fall) tillgång till, och ska alltid använda, handsprit när de besöker medborgare.

Varför andvänder inte all personal inom vård och omsorg munskydd i tjänst?

Svar: Vård- och omsorg följer noga Folkhälsomyndighetens och Regionens rekommendationer när det gäller hur personalen ska skydda sig själva och medborgarna mot smitta. Personal ska följa basala hygienrutiner och allmänna rekommendationer från myndigheter för att minska smittspridningen. Men personalen använder inte munskydd när de besöker friska medborgare.

Det är inte klarlagt att användande av skyddsutrustning till exempel munskydd, skulle minska smittspridningen. Det kan istället innebära en ökad smittrisk när man tar av och på munskyddet.

Läs mer på Regionens webbplats: Enkla munskydd kan öka risk för smittspridninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Däremot ska vård- och omsorgspersonalen använda full skyddsutrustning, precis som Regionens sjukvårdpersonal, så fort det finns misstanke om covid-19 - smitta hos en medborgare. Det är viktigt för att skydda sig själva och inte föra smitta vidare till andra medborgare. Se frågan här nedanför.

Finns det tillräckligt med skyddsutrustning för kommunens vård- och omsorgspersonal?

Svar: Vård- och omsorgspersonalen använder full skyddsutrustning så fort det finns misstanke om covid-19 - smitta hos en medborgare. Det är viktigt för att skydda sig själva och inte föra smitta vidare till andra medborgare.

Det finns god tillgång till skyddsutrustning i Vård- och omsorgsförvaltningens lager och lagret fylls på kontinuerligt.

I filmen nedan får du möta några av kommunens medarbetare som fixar skyddsutrustning dygnet runt.

Hur blir det med färdtjänstresor?

Svar: Med anledning av covid-19 har förvaltningschef Örjan Jervidal beslutat att låta färdtjänstresande åka färdtjänsttaxi ensamma. Detta då vi tolkar dem som en riskgrupp. Beslutet fattades måndag 23 mars och förlängdes måndagen den 27 april. Beslutet gäller till och med 30 juni, men kan såklart komma att ändras.

Är kommunens mötesplatser (för i huvudsak äldre och personer med funktionsnedsättning) öppna?

Svar: Nej, från och med 18 mars stängde följande mötesplatser. Beslut om stängning gäller till sista augusti.

Mötesplatser för (i huvudsak) äldre som stängt:

  • Mötesplats Prästgatan 58
  • Mötesplats Lövberga (Konditorivägen 3)
  • Mötesplats Brunflo (Centrumvägen 18)
  • Mötesplats Reveljen (Körfältets centrum)
  • Mötesplats Valla (Önevägen 196)
  • Mötesplats Lit (Sörevägen 8, Häradsgården)
  • Mötesplats Torvalla (Barkvägen 2, Torvalla centrum)
  • Mötesplats Odensborg (Slåttervägen 11)
  • Mötesplats Hornsberg (Hornsgatan 20A)
  • Mötesplats Ljungen (Tegelbruksvägen 11b)
  • Mötesplats Lugnvik (Midvägen 2)

Mötesplatser för (i huvudsak) personer med funktionsnedsättning som stängt:

  • Mötesplats Fagerbacken 28D

Läs mer om mötesplatserna för i huvudsak äldreöppnas i nytt fönster

Håller Daglig verksamhet öppet?

Svar: Nej, Daglig verksamhet som riktar sig till personer med funktionsnedsättning har hållit stängt sen 14 april. Beslutet om stängning gäller till och med 30 juni. Beslutet kan komma att förlängas.

Läs mer om Daglig verksamhet

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2020-05-28