Faktura till digital brevlåda

Du som är ansluten till en digital brevlåda kan få dina fakturor digitalt.

person som sitter vid sin dator

Har du ingen digital brevlåda i dag så kan du ansluta dig till en för att få kommande fakturor dit. Om du är ansluten till en digital brevlåda kommer dina fakturor dit automatiskt, såvida du inte har e-faktura också. Om du har både e-faktura och digital brevlåda så kommer du få e-faktura.

Vad är en digital brevlåda?

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Den digitala brevlådan tar du del av via webben eller mobilapp. Du loggar in med hjälp av bank-ID. Det kostar inget att ha en digital brevlåda.

Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Digitala utskick minskar mängden papper, transporter och pengar för porto. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst. Det är dessutom säkrare att leverera din post, eftersom du loggar in med bank-ID för att ta del av din faktura.

Läs mer om vad en digital brevlåda är (hos Skatteverket)länk till annan webbplats

Hur ansluter jag mig till en digital brevlåda?

En digital brevlåda skaffar du enklast genom att besöka Skatteverkets webbplats. Där får du information om vilka digitala brevlådor du kan skaffa. Du registrerar dig med bank-ID och använder sedan ditt bank-ID för att logga från vilken enhet som helst.

Anslut dig till en digital brevlåda (hos Skatteverket)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vanliga frågor och svar

Hur vet jag om jag har en digital brevlåda?

Du kan logga in på Mina sidor hos Skatteverket för att se om du har anslutit dig till en digital brevlåda.

Besök Mina sidor hos Skatteverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Jag har e-faktura och digital brevlåda, vad händer då?

Om du har både e-faktura och digital brevlåda så kommer du få e-faktura.

Vilka leverantörer ska jag välja för att få post från er?

Du bestämmer själv vilken leverantör för digital brevlåda som du vill ha. Det går att få post från Östersunds kommun till vilken digital brevlåda som helst.

Välj leverantör av digital brevlådalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Måste jag ha en digital brevlåda?

Nej, det behöver du inte. Det är frivilligt att skaffa en digital brevlåda. Om du inte har varken digital brevlåda eller e-faktura så kommer du fortsätta få din post i brevlådan.

Får jag min faktura på papper?

Nej, när du har en digital brevlåda får du ingen faktura på papper.

Vad händer om jag missar att betala den digitala fakturan?

Om du missar att betala en digital faktura så får du påminnelse via vanlig post.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om digital brevlåda?

Om du har frågor om betalningen eller hur du använder din digitala brevlåda så kontaktar du företaget där du har din digitala brevlåda.

Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du kommunens kundcenter på 063‑14 30 00.

Jag har digital brevlåda, men vill inte ta emot fakturor dit från Östersunds kommun

Om du har digital brevlåda men inte vill ha dina fakturor från Östersunds kommun till den så avanmäler du de utskicken. Det gör du genom att:

  • Logga in i din digitala brevlåda med hjälp av bank-ID
  • Gå in på avsändare och meddela att du inte vill ta emot digital post från Östersunds kommun

Du kan inte på förhand meddela att du inte vill ha post från en avsändare, utan du behöver ta emot en faktura innan du kan avsäga dig den. När du har avsagt dig digitala fakturor från Östersunds kommun så kommer du få dina fakturor via post.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2020-03-19