Förnyelsepriset

För att öka nyttan och kvaliteten för kommunens medborgare jobbar Östersunds kommun från och med 2017 med Förnyelsepriset. Priset ska uppmärksamma förnyelse och förbättring inom alla kommunalt och enskilt drivna verksamheter som finansieras av Östersunds kommun.
Förnyelse med fokus på resultat
Förnyelse kan vara något som förbättrat kvaliteten, ökat effektiviteten, bidragit till en hållbar utveckling eller något som gjort arbetet enklare. Det kan vara stora eller små utvecklingsprojekt, vardagsförbättringar, en ny metod, ett arbetssätt eller nya former för dialog och kommunikation. Det viktiga är - resultatet.
Bidragen tävlar om totalt tre prissummor som ska användas till verksamhetsutveckling. 50 000 kronor, 25 000 kronor och 10 000 kronor.
Förnyelsepriset är kommunens nya kvalitetspris. Från 2008 till och med 2016 har Östersunds kommunen årligen delat ut kvalitetspris för att uppmuntra och bidra till utveckling och förbättringsarbete.
Vinnare av Förnyelsepriset
2019: Östbergsskolan
Prissumma: 50 000 kronor
Förnyelse: Studiegård för elever med behov av särskilt stöd.
Motivering:
”Genom engagerade medarbetare har man med ett nytt och innovativt arbetssätt med stor framgång nått ut till den utsatta målgruppen. Med fantastiska resultat har måluppfyllelsen ökat och skapat otroliga värden för både individen och samhället – både nu och i framtiden.”
2019, andra plats: Hälsofrämjande enheten
Prissumma: 25 000 kronor
Förnyelse: Förbättrad livskvalitet och ökad självständighet för personer med psykisk ohälsa.
Motivering:
”Med utgångspunkt i individens behov och förmåga, har man skapat ett arbetssätt som med stor framgång ökat välbefinnande och självständighet hos nämnda målgrupp. Ett arbete som uppmärksammats utanför Östersunds kommun och nu spridit sig vidare – både innanför och utanför rikets gränser”
2019, tredje plats: Team vuxen och IT-enheten
Prissumma: 10 000 kronor
Förnyelse: Digitalisering av socialtjänsten.
Motivering:
”Med initiativ från en modig och driven medarbetare med en SMART idé, har detta projekt resulterat i stor nytta för både medarbetare och medborgare. Arbetet visar inte bara på ett utmärkt exempel på samarbete mellan förvaltningarna – utan även ett lyckat samarbete med vår digitala medarbetare, roboten TinTin”