Metodbeskrivning
Uppdragsenheten har som målsättning att genomföra kvalitetsgranskningar hos alla utförare vart tredje år enligt särskild plan. Däremellan kan kvalitetsgranskning ske hos verksamheter där det kommit in klagomål, avvikelser, lex Sarah och lex Maria som antyder att det finns en uppenbar risk för bristande kvalitet.
Under 2019 har Uppdragsenheten granskat 5 av kommunens 6 SoL-bostäder. Den enhet som inte granskades var nystartad.
Varje kvalitetsgranskning utförs av två personer från Uppdragsenheten. Dessa har kompetens och erfarenhet inom både socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Uppdragsenheten informerar ledningen vid det aktuella boendet cirka 6 veckor före den planerade kvalitetsgranskningen. Skriftlig information om dag och tid för kvalitetsgranskningen, skickas till respektive enhetschef cirka 4 veckor före de planerade kvalitetsgranskningarna. Uppdragsenheten begär då in ett antal skriftliga dokument och rutiner inför kvalitetsgranskningen. Detta material kan variera utifrån verksamhet och situation.
Förberedelse inför kvalitetsgranskning
Uppdragsenheten förbereder besöket på boendet genom att analysera:
- Journalföring enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
- Social journal
- Genomförandeplaner
- Händelser/ risker och avvikelser/ synpunkter och klagomål
- Begärda dokument utifrån kvalitetskrav
Intervjuer med personal
De som genomför kvalitetsgranskningarna träffar 2 stödassistenter under cirka 2 timmar, därefter legitimerad personal och enhetschef i cirka 2 timmar.
Uppdragsenheten gör strukturerade intervjuer med kvalitetskraven som underlag och svaren dokumenteras.
Utvärderingsinstrument
Efter genomförda intervjuer och kvalitetsgranskning gör Uppdragsenheten en gemensam bedömning av hur väl kvalitetskraven är uppfyllda. Svaren från intervjuerna poängsätts enligt ett särskilt utvärderingsinstrument.
Så här fungerar poängsättningen vid kvalitetsgranskningarna:
Omdöme/ Värdering
|
|
Åtgärd
|
0 | Ok | Utmärkt kvalitet, systematik i utförande och rutiner | Inga åtgärder. |
1 | Vissa brister | Bra kvalitet men ej helt systematisk | Följs upp vid nästa planerade uppföljning. Brist som inte åtgärdas föranleder anmärkning (2:a). |
2 | Anmärkning | Fel och brister i större omfattning | Åtgärdsplan inom två veckor viktiga kriterier omedelbart. Brist som inte åtgärdas föranleder stor anmärkning (3:a) |
3 | Stor anmärkning | Stora brister, ingen systematik och/eller allvarlig kritik från MAS*/MAR*/SAS* eller IVO* | Omgående rättelser, åtgärdsplan för löpande uppföljning Vid återkommande stora anmärkningar |
Förkortningar i tabellen ovan
* MAS - medicinskt ansvarig sjuksköterska
* MAR - medicinskt ansvarig för rehabilitering
* SAS - socialt ansvarig samordnare
* IVO - Inspektionen för vård och omsorg
Totalpoäng vid kvalitetsgranskning
Poäng | Åtgärd |
0-10 poäng | Ingen åtgärd om endast 1:or. Om 2:or krävs en åtgärdsplan. |
11-20 poäng | Samlad åtgärdsplan |
>20 poäng | Samlad åtgärdsplan, omedelbar rättelse |
Återföring av resultat
Information om resultat från kvalitetsgranskningen återförs till ansvarig ledning senast 2 veckor efter granskningen. Om utföraren har brister som kräver åtgärdsplaner ska dessa presenteras snarast eller senast inom två veckor beroende på bristernas allvar.
Resultat
Resultat av granskning SoL-bostad
Kvalitetskrav | Prästgatan/ Mobila teamet | Vickervägen 76 | Stuguvägen 20 | Önevägen 198 | Västerviks gränd 4 |
---|
Brister i dokumentation |
| 1 | 1 | 2 | 1 |
Brister i genomförandeplaner |
|
|
| 1 |
|
Ej dokumenterat uppföljning | 1 |
| 1 | 1 | 1 |
Arbetar ej aktivt med möjlighet till sysselsättning |
|
|
|
| 1 |
Saknar kännedom om kvalitetskrav SoL-bostad | 1 | 1 | 1 |
|
|
Brister i avvikelserapportering | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Ej kännedom om rutinen när kontakt ska tas med ssk/dsk vid akuta tillstånd |
|
|
| 1 | 1 |
Kartläggning av risker för sämre bemötande saknas | 1 |
|
|
|
|
Saknas överenskommelser vid kontaktpersonal |
|
| 1 |
|
|
TOTALT | 4 | 3 | 5 | 7 | 5 |
Viktiga områden där kvalitetskraven är uppfyllda hos alla granskade enheter
- Bemötande och tillgänglighet
- Kontaktpersonal
- Individuell planering
Mest förekommande brister utifrån kvalitetskraven
- Dokumentation
- Avvikelsehantering
Slutsats
Den kvalitetsgranskning som gjordes vid fem SoL-bostäder visade överlag på en bra kvalitet, dock inte helt systematisk. Genomgående förbättringsområden är brister i dokumentation och avvikelserapportering. En enhet har lämnat in en åtgärdsplan, uppföljning kommer att ske under april/maj 2020.
Det är första gången som SoL-bostäder har kvalitetsgranskats, det är därför svårt att dra några generella slutsatser.