Metodbeskrivning
Uppdragsenheten har som målsättning att genomföra kvalitetsgranskningar hos alla utförare vart tredje år enligt särskild plan. Däremellan kan kvalitetsgranskning ske hos verksamheter där det kommit in klagomål, avvikelser, lex Sarah och lex Maria som antyder att det finns en uppenbar risk för bristande kvalitet.
Varje kvalitetsgranskning utförs av två personer från Uppdragsenheten. Dessa har kompetens och erfarenhet inom både socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Under 2019 har Uppdragsenheten arbetat med att utveckla metoden för kvalitetsgranskningar inom särskilt boende. Metoden för kvalitetsgranskning kan genomföras i nedanstående två nivåer.
Kvalitetsgranskning – basnivå
Denna metod genomförs alltid inledningsvis genom att ta in och värdera följande underlag;
- Enkätsvar från Uppdragsenhetens medborgarenkät
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Händelser/ risker och avvikelser/ synpunkter och klagomål
- Statistik från kvalitetsregister
- Dokumentationsgranskning HSL, Hälsojournal
- Dokumentationsgranskning SoL/LSS, Social journal
- Individuppföljning från Myndighetsenheten
- Tidigt varningssystem
- Egenkontroll
- Begärda dokument utifrån kvalitetskrav och riktlinjer
Efter värdering av de skriftliga underlagen genomförs en intervju med 4 vård- och omsorgspersonal, inklusive 1 vikarie. Därefter genomförs en gemensam intervju med ledning och legitimerad personal. Intervjufrågorna utgår från ett antal kvalitetskritiska områden. Om granskningen visar på brister i kvalitetskritiska områden begärs en åtgärdsplan från enheten. Bedömningen sammanfattas i en rapport.
Om de skriftliga underlagen eller intervju med personal visar på omfattande brister i kvaliteten så fortsätter granskningen utifrån fördjupad nivå (se nedan).
Kvalitetsgranskning – fördjupad nivå
Denna metod används vid upptäckt av omfattande brister under granskning på basnivå. Fördjupad granskning kan även bli aktuellt om det framkommit allvarliga brister på annat sätt ex, synpunkter, klagomål, avvikelser mm. Granskning på fördjupad nivå genomförs med intervjuer som omfattar alla kvalitetskrav.
Efter de genomförda intervjuerna och värdering av de skriftliga underlagen gör Uppdragsenheten en bedömning av hur väl de 77 kvalitetskraven är uppfyllda. Den sammanfattande bedömningen poängsätts enligt ett särskilt utvärderingsinstrument.
Utvärderingsinstrument vid kvalitetsgranskning
Omdöme/ Värdering |
| Åtgärd |
0
|
Ok | Utmärkt kvalitet, systematik i utförande och rutiner | Inga åtgärder. | 1 | Vissa brister | Bra kvalitet men ej helt systematisk | Följs upp vid nästa planerade uppföljning. Brist som inte åtgärdas föranleder anmärkning (2:a). | 2 | Anmärkning | Fel och brister i större omfattning | Åtgärdsplan inom två veckor viktiga kriterier omedelbart. Brist som inte åtgärdas föranleder stor anmärkning (3:a) | 3 | Stor anmärkning | Stora brister, ingen systematik och/eller allvarlig kritik från MAS*/MAR*/SAS* eller IVO* | Omgående rättelser, åtgärdsplan för löpande uppföljning, sanktion 1 % av kontraktssumman per stor anmärkning (3). Vid återkommande stora anmärkningar, hävning av avtal. |
|
|
Förkortningar i tabellen nedan
* MAS - medicinskt ansvarig sjuksköterska
* MAR - medicinskt ansvarig för rehabilitering
* SAS - socialt ansvarig samordnare
* IVO- Inspektionen för vård och omsorg
Kvalitetsgranskning – basnivå
Denna metod genomförs alltid inledningsvis genom att ta in och värdera följande underlag;
- Enkätsvar från Uppdragsenhetens medborgarenkät
- Socialstyrelsens brukarundersökning
- Händelser/ risker och avvikelser/ synpunkter och klagomål
- Statistik från kvalitetsregister
- Dokumentationsgranskning HSL, Hälsojournal
- Dokumentationsgranskning SoL/LSS, Social journal
- Individuppföljning från Myndighetsenheten
- Tidigt varningssystem
- Egenkontroll
- Begärda dokument utifrån kvalitetskrav och riktlinjer
Den sammanfattande bedömningen poängsätts enligt ett särskilt utvärderingsinstrument.
Granskningsmetod för korttidsboende våren 2019
Granskning på basnivå och fördjupad nivå har genomförts under våren 2019 vid följande enheter Barkvägen-basnivå och Södra Strand-fördjupad nivå.
Uppdragsenheten skickade skriftlig information om dag och tid för granskning till respektive enhetschef ca 4 veckor före de planerade kvalitetsgranskningarna. Uppdragsenheten begärde in ett antal skriftliga rutiner inför kvalitetsgranskningen.
Enkät till medborgare vid korttidsboende
En enkät skickades ut till alla medborgare som vistats vid korttidsboendet under en speciell tidpunkt. I ett följebrev till enkäten beskrevs Uppdragsenheten syftet med kvalitetsgranskningen och när svaret skulle lämnas in. Breven skickades ut 3 veckor före granskningsbesöket med bifogat svarskuvert. Av misstag skickades fel enkät ut under våren 2019 vilket innebär att inget resultat redovisas.
Återföring av resultat
Information om resultat från kvalitetsgranskningen återfördes till ansvarig ledning vid boendet ca två veckor efter granskningen. Vid brister med krav på åtgärdsplan ska dessa presenteras snarast eller senast inom två veckor beroende på bristernas allvar.
Resultat
Tabellen visar resultatet av genomförda kvalitetsgranskningar under 2019. En enhet har resultat som visar stora brister och som krävde åtgärdsplan.
|
| Poäng | 1:or | 2:or | Bas nivå | Ny metod utan besök | Åtgärds-plan | Avgift |
Södra Strand | Östersunds kommun | 5 | 5 | 0 | Ej aktuellt | Ej aktuellt | Nej | Ej aktuellt |
Barkvägen | Östersunds kommun | - | - | - | Ja | Ej aktuellt | Ja | Ej aktuellt |
Viktiga områden där kvalitetskraven till stor del är uppfyllda:
- Dokumentation enligt hälso- och sjukvård
- Skydds- och begränsningsåtgärder
- Vård- och omsorgsplanering
- Genomförandeplaner
- Handlingsplan för den nationella värdegrunden
- Rutiner för informationsöverföring
Mest förekommande brister utifrån kvalitetskraven:
- Dokumentation i social journal för verkställighet (enhetschefs anteckningar)
- Avvikelser enligt socialtjänstlagen (SoL)
- Uppföljning av delegeringar
- Mat och måltider är för nära varandra i tid under dagen
- Samverkan med närstående
- Samordning och planering under vistelsen på korttidsboendet
Analys och slutsats
Utifrån brister som upptäckts av Uppdragsenheten har en ny riktlinje skapats ”Riktlinje för planering, samordning och uppföljning vid korttidsvistelse”. Barkvägens korttidsboende har inte följt riktlinjen fullt ut. Riktlinjens syfte är att samordningen/planeringen för den enskilde ska bli så optimal för att den enskilde ska kunna återgå till sitt hem så snart som möjligt.
Avvikelsehantering enligt hälso- och sjukvård fungerar bra däremot så är avvikelser enligt socialtjänstlagen av mindre omfattning och behöver utvecklas. Enheternas systematiska arbete med avvikelser som innebär analys, återföring till personal och tydliga förbättringsåtgärder behöver utvecklas mer.
Måltidsordningen följs inte enligt riktlinjen. Det innebär att de boende får sina måltider för tätt vilket ökar risken för undernäring. Arbetet med att förbättra måltidsordningen behöver fortsätta.