Synpunktshantering
Alla medborgare kan lämna synpunkter till kommunen på våra utförda tjänster. Synpunktshanteringen är ett sätt för oss att få information från er medborgare om när vi inte håller vad vi lovar eller få förslag på hur vi kan förbättra och utveckla vår verksamhet ytterligare.
Olika sätt att lämna synpunkter
Medborgare och brukare kan lämna synpunkter till kommunen i form av klagomål, beröm, tips och idéer. Medborgarna kan lämna synpunkter på flera olika sätt, såsom:
- via kommunens webb
- via telefonsamtal
- på särskild blankett
- muntligt vid besök
Kommunens kundcenter registrerar alla inkomna synpunkter och har kontroll över att de hanteras av berörd verksamhet. Synpunkterna från er medborgare är viktiga för att vi ska kunna bedriva ett kontinuerligt förbättringsarbete. Inkomna synpunkter leder till övergripande åtgärder.
Lämna beröm, klagomål och idéer till oss med hjälp av vår synpunktshantering
Sammanställning av antal inkomna synpunkter
För perioden 1 januari till och med den 31 december 2020 har kommunens verksamheter totalt fått in 2 148 synpunkter som registrerats. Det är något fler än föregående år då 1 770 synpunkter registrerades. Klagomålen är år 2020 något färre än föregående år, men antal beröm och antal tips och Idéer har ökat under år 2020. Av de inkomna synpunkterna är det 342 beröm, 1 745 klagomål och 61 tips och idéer.
Antalet synpunkter, beröm och tips/idéer som registrerats skiljer i antal mellan de olika förvaltningarna. Tekniska nämnden redovisar flest inkomna synpunkter under perioden. Utifrån de olika användnings- och tillvägagångssätten i förvaltningarna är det svårt att dra några säkra slutsatser om vilka förbättringsåtgärder som bör prioriteras på övergripande kommunal nivå. Det är av stor vikt att goda exempel, tips och idéer fångas upp och sprids. Att det främst är klagomål som dokumenteras anses vara naturligt och är de som är viktigast att analysera i syfte att kunna föreslå förbättringsåtgärder.
Klagomål | Beröm | Tips/idé | Totalt | |
---|---|---|---|---|
Barn- och utbildningsnämnden | 247 | 171 | 418 | |
Kommunstyrelsen | 47 | 58 | 0 | 105 |
Kultur- och fritidsnämnden | 25 | 8 | 0 | 33 |
Miljö- och samhällsnämnden | 64 | 7 | 0 | 71 |
Social- och arbetsmarknadsnämnden | 86 | 2 | 0 | 88 |
Tekniska nämnden | 738 | 73 | 61 | 872 |
Vård- och omsorgsnämnden | 524 | 23 | 0 | 547 |
Överförmyndarnämnden | 14 | 0 | 0 | 14 |
Summa | 1 745 | 342 | 61 | 2 148 |
Det är av stor vikt att goda exempel, tips och idéer fångas upp och sprids. Att det främst är klagomål som vi dokumenterar torde vara naturligt och är de som är viktigast att analysera i syfte att kunna föreslå förbättringsåtgärder.