Så söker du jobb hos oss

Östersunds kommun använder e-rekrytering, vilket innebär att vi lägger ut alla våra tjänster på webben och tar emot ansökningarna samma väg. Vi tar inte emot ansök­ningar via e-post eller brev.

  • Gå till e-tjänsten för e-rekrytering
  • Klicka på det jobb du vill söka.
  • Välj "Sök tjänst" längst ner i annonsen.
  • Logga in med dina användaruppgifter. Om det är första gången du söker en tjänst via e-tjänsten väljer du att skapa en ny användare.
  • Fyll i dina uppgifter för den sökta tjänsten.
  • Skicka in ansökan på samman­fattnings­sidan i slutet där du väljer "Spara".

Vanliga frågor och svar kring e-rekrytering

Hur skapar jag ett användarkonto?

  • Klicka på knappen "Lediga jobb".
  • Klicka på "Logga in" och välj "Ny användare".
  • Fylla i det användarnamn du vill ha (din mejladress). Kontrollera en extra gång att adressen är rättstavad.
  • Fyll i ett lösenord som du vill ha.
  • Fyll i de tecken, bokstäver och eventuella siffror, som visas i rutan, till exempel XZ8H5.
  • Fyll i dina personuppgifter som efterfrågas.

När du är klar och har sparat dina uppgifter har du ett användarkonto för att kunna söka jobb på Östersunds kommuns hemsida. Det innebär inte att du har anmält dig som arbetssökande hos oss. Du måste söka de jobb du är intresserad av. Gå in på "Lediga jobb" och klicka på det jobb du vill söka, klicka på "Sök tjänst" längst ned i annonsen och besvara frågorna.

Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?

Kontrollera att du skrivit in rätt användarnamn och lösenord. Annars kontakta support på 063-14 40 74 eller jobb@ostersund.se

Hur hittar jag de lediga jobben när jag har loggat in?

  • Klicka på knappen "Lediga jobb".
  • Välj det jobb du önskar söka, klicka på det så att du ser annonsen.
  • Längst ned på annonsen klickar du på "Sök tjänst".
  • Besvara frågorna och klicka på "Spara" på sista sidan, som är en sammanfattning.

Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?

Du kan till och med sista ansökningsdag gå in och uppdatera din ansökan genom att klicka på rubriken till tjänsten och klicka på "Uppdatera ansökan" längst ned i annonsen. Efter sista ansökningsdag kan du inte uppdatera dina uppgifter.

Varför kan jag inte bifoga filer?

Den bifogade filens namn får inte innehålla mer än 49 tecken. Ett dokument sparat som "Anna-Karin Karlssons personliga brev — Östersunds kommun" är alltså för långt. Mellanslag räknas som ett tecken. Du kan bifoga tre filer åt gången. Vill du bifoga fler bifogar du de tre första och skickar in ansökan. Sen går du tillbaka och uppdaterar din ansökan. Gå in under "Bifoga filer" och bifoga resterande. Betyg och intyg behöver du ej bifoga. De kan du ta med vid eventuell intervju.

Varför loggas jag ut?

Det finns en säkerhetsinställning i systemet som gör att du loggas ut om du stannar för länge på varje fråga, längre än 40 minuter. Säkerhetsinställningen finns för din skull. Om du sitter vid en så kallad publik dator, till exempel på arbetsförmedlingen eller på biblioteket, så är det meningen att du ska loggas ut automatiskt efter 40 minuter, om du skulle gå ifrån datorn och glömma bort att logga ut. Det är bra om man redan har ett cv och ett personligt brev i en pdf-fil eller ett worddokument, då kan man kopiera text från dokumentet till frågorna och sen bifoga bilagorna i ansökan.

Hur meddelar jag ny adress, mejladress eller nytt telefonnummer?

  • Logga in.
  • Under rubriken "Mina uppgifter" kan du uppdatera dina personuppgifter.
  • Glöm inte att klicka på "Uppdatera användare" för att dina nya uppgifter ska sparas.

Hur söker jag tjänst i Östersunds kommun om jag har skyddad identitet?

Om du har skyddad identitet och vill söka en tjänst ska du kontakta Kundcenter på telefon: 063-14 30 00. Kundcenter kopplar dig till HR-administratör. Du ska alltså inte söka genom vårt rekryteringssystem.

När får jag veta om jag har fått jobbet?

En rekrytering kan ta olika lång tid. Men du kommer att bli kontaktad av rekryterande chef om du blir erbjuden tjänst och du kommer att få ett mejl om du inte har fått tjänsten.

Hur får jag ett nytt lösenord?

Har du glömt ditt lösenord? Gör så här:

  • Klicka på "Logga in" och välj sedan "Glömt ditt lösenord".
  • Skriv in ditt användarnamn (din mejladress), så får du ett mejl med ett provisoriskt lösenord (ett antal siffror).
  • Logga in med det nya lösenordet inom 24 timmar, annars slutar det vara giltigt.
  • Gå in under "Mina uppgifter" och ändra ditt lösenord till något annat än siffrorna.

Hur återtar jag ansökan?

Har du ångrat din ansökan kan du ta bort den om inte sista ansökningsdag har passerat. Logga in och klicka på soptunnan till vänster om rubriken till den tjänst du har sökt. Ansökan försvinner inte från din vy men den markeras som återtagen. Vill du återta din ansökan efter sista ansökningsdag har passerat måste du ta kontakt med oss på supporten, 063-14 40 74.

Hur tar jag bort mitt användarkonto?

Dina ansökningar är en inkommen handling och Östersunds kommun har skyldighet att spara ansökningar i två år. På grund av det kan du inte ta bort ditt användarkonto. Vi meddelar dig när ditt konto raderas.

Sidan uppdaterad 2022-12-14