- Östersund.se
- / Näringsliv och arbete
- / Stöd för arbetssökande
- / ENIG - Fyra myndigheter en gemensam ingång
- / Du som är handläggare inom ENIG
Du som är handläggare inom ENIG

Här finns information och blanketter till dig kan aktualisera deltagare inom ENIG.
Har du ett ärende ”på ditt bord” som har - eller som borde ha - kontakter med flera parter och som har behov av en bättre fungerande samplanering? Då kan ENIG vara ett sätt att komma framåt!
Det här är ENIG
ENIG är ett femårigt samverkansinsats/projekt som är finansierat av Samordningsförbundet i Jämtlands län SamJamt
De fyra parter som ingår i ENIG är;
- Försäkringskassan
- Arbetsförmedlingen
- Regionen
- Östersunds kommun
Parterna i ENIG har kommit överens om att samarbeta för att ge individer ett samlat stöd mot arbete, studier och egen försörjning.
Det finns liknande insatser i alla kommuner i Jämtlands län. Alla insatser har ett övergripande syfte att skapa hållbara samverkansstrukturer mellan de myndigheter/parter som ingår. Man vill skapa tydliga samverkansrutiner kring personer med behov av insatser från flera parter.
ENIG har till uppgift att skapa utveckling på tre nivåer:
Strategisk:
- Att skapa en långsiktigt hållbar samverkansstruktur och samverkanskultur
- Att sträva efter lösningsfokus i samverkan med individens behov i fokus
Metod/gemensamt lärande
- Att skapa förutsättningar för lärande på flera nivåer, inom och mellan organisationerna
- Att sprida verkningsfulla metoder och förhållningssätt
Individnära; för personer med samordningsbehov
- Att lyfta ärenden till ett samverkansteam för att skapa lärande och smidiga individuella lösningar
- Att alltid ha individens perspektiv och behov i fokus
- Att fler individer får möjlighet till individuella samplaneringar av hög kvalitet
ENIG: för vem?
För att bli en deltagare ska följande kriterier vara uppfyllda:
- Personen är från 16 till och med 30 år
- Står långt ifrån arbetsmarknaden,
- Har - eller har behov av - samordnade kontakter med fler än två av parterna.
- De insatser som den egna organisationen kan erbjuda räcker inte till för att göra en bra planering
- Den sökande är tillräckligt motiverad och vill medverka i en förändring
- Den sökande har skrivit på ett samtycke
I ENIG finns:
En styrgrupp bestående av chefer från parterna med uppgiften;
- att följa det individnära arbetet
- att smidiga samverkansrutiner skapas
- att i övrigt skapa förutsättningar för en bra samverkan
Ett samverkansteam bestående av handläggare från parterna som träffas varje månad för att lyfta enskilda ärenden i behov av samplanering, samt att skapa ett gemensamt lärande.
Det här är ENIG:s samverkansteam:
Från Arbetsförmedlingen: En arbetsförmedlare….
Från Försäkringskassan: Försäkringshandläggare, Maria Isberg
Från Psykiatrin: Rehabkoordinator, Mona Edler Nilsson
Från Hälsocentralerna: Rehabkoordinator, Ingela Lindström
Från kommunens försörjningsstöd: Socialsekreterare Sofie Nordin
Från kommunens Navigatorcentrum/ Arbetsmarknadsenhet:
- Koordinator, Rigmor Wassberg
- Koordinator, Elleonor Borgryd
- Koordinator, Lena Johansson
Kontakt
Om du undrar över vem du ska ta kontakt med i din egen organisation, om du har tips, synpunkter och idéer kring ENIG eller om du har andra frågor kring samverkan kan du kontakta koordinator Håkan Printz - se kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Så här kan jag aktualisera en person till ENIG:
Steg 1 - boka samtal
Steg 2 - gör aktualisering
- Antingen genom att du i förväg skriver ut de blanketter och den information som behövs
- eller att ni tillsammans gör aktualiseringen direkt på datorn och därefter skriver ut den.
- En avidentifierad aktualisering
Pdf, 319.8 kB.till medverkan i ENIG (fyll i tillsammans med den sökande och ge den till din ENIG samordnare)
- Ett samtycke
Pdf, 143 kB.till medverkan i ENIG (sparas i den egna akten, kopia till din ENIG samordnare)
- Ett samtycke
Pdf, 849.3 kB. till att spara uppgifterna i den databas som administreras av Försäkringskassan: SUS. (Ges också till din ENIG samordnare. Samtliga insatser finansierade av samordningsförbund ska registeraras i SUS)
Steg 3 skicka blanketterna
Steg 4 - Samverkansteamet går igenom ansökan
Steg 5 - återkoppling från ENIG-representant
Steg 6 - individuell samplanering
Om rekommendationen från Samverkansteamet är att genomföra en individuell samplanering ska den initierande parten sammankalla berörda parter till en sådan träff.
Den sökande ska då själv medverka och kan också själv föreslå att ta med sig egna kontaktpersoner som stöd. Den individuella samplaneringen har en egen rutin som du kommer att kunna läsa mer om här.
Steg 7 - uppföljningsenkät
Kontakt
- Håkan Printz, koordinator ENIG
- e-post
- 063-14 31 17, 070-640 31 17