Du som är handläggare inom ENIG

Här finns information och blanketter till dig kan aktualisera deltagare inom ENIG.

Har du ett ärende ”på ditt bord” som har - eller som borde ha - kontakter med flera parter och som har behov av en bättre fungerande samplanering? Då kan ENIG vara ett sätt att komma framåt!

Det här är ENIG

ENIG är ett femårigt samverkansinsats/projekt som är finansierat av Samordningsförbundet i Jämtlands län SamJamt

De fyra parter som ingår i ENIG är;

  • Försäkringskassan
  • Arbetsförmedlingen
  • Regionen
  • Östersunds kommun

Parterna i ENIG har kommit överens om att samarbeta för att ge individer ett samlat stöd mot arbete, studier och egen försörjning.

Det finns liknande insatser i alla kommuner i Jämtlands län. Alla insatser har ett övergripande syfte att skapa hållbara samverkansstrukturer mellan de myndigheter/parter som ingår. Man vill skapa tydliga samverkansrutiner kring personer med behov av insatser från flera parter.

ENIG har till uppgift att skapa utveckling på tre nivåer:

Strategisk:

  • Att skapa en långsiktigt hållbar samverkansstruktur och samverkanskultur
  • Att sträva efter lösningsfokus i samverkan med individens behov i fokus

Metod/gemensamt lärande

  • Att skapa förutsättningar för lärande på flera nivåer, inom och mellan organisationerna
  • Att sprida verkningsfulla metoder och förhållningssätt

Individnära; för personer med samordningsbehov

  • Att lyfta ärenden till ett samverkansteam för att skapa lärande och smidiga individuella lösningar
  • Att alltid ha individens perspektiv och behov i fokus
  • Att fler individer får möjlighet till individuella samplaneringar av hög kvalitet

ENIG: för vem?

För att bli en deltagare ska följande kriterier vara uppfyllda:

  • Personen är från 16 till och med 30 år
  • Står långt ifrån arbetsmarknaden,
  • Har - eller har behov av - samordnade kontakter med fler än två av parterna.
  • De insatser som den egna organisationen kan erbjuda räcker inte till för att göra en bra planering
  • Den sökande är tillräckligt motiverad och vill medverka i en förändring
  • Den sökande har skrivit på ett samtycke

I ENIG finns:

En styrgrupp bestående av chefer från parterna med uppgiften;

  • att följa det individnära arbetet
  • att smidiga samverkansrutiner skapas
  • att i övrigt skapa förutsättningar för en bra samverkan

Ett samverkansteam bestående av handläggare från parterna som träffas varje månad för att lyfta enskilda ärenden i behov av samplanering, samt att skapa ett gemensamt lärande.

Det här är ENIG:s samverkansteam:

Från Arbetsförmedlingen: En arbetsförmedlare….

Från Försäkringskassan: Försäkringshandläggare, Maria Isberg

Från Psykiatrin: Rehabkoordinator, Mona Edler Nilsson

Från Hälsocentralerna: Rehabkoordinator, Ingela Lindström

Från kommunens försörjningsstöd: Socialsekreterare Sofie Nordin

Från kommunens Navigatorcentrum/ Arbetsmarknadsenhet:

  • Koordinator, Rigmor Wassberg
  • Koordinator, Elleonor Borgryd
  • Koordinator, Lena Johansson

Kontakt

Om du undrar över vem du ska ta kontakt med i din egen organisation, om du har tips, synpunkter och idéer kring ENIG eller om du har andra frågor kring samverkan kan du kontakta koordinator Håkan Printz - se kontaktuppgifter längst ned på sidan.

Så här kan jag aktualisera en person till ENIG:


Steg 1 - boka samtal

Boka ett samtal med den person du tror kan behöva ENIG. Undersök om ni har samma uppfattning av behovet och berätta om vad en medverkan i ENIG innebär och kan vara bra för.

Steg 2 - gör aktualisering

Visa den sökande den information som finns tillgänglig via denna webbplats. Om ni är överens om att göra en aktualisering kan den göras på två sätt:
  • Antingen genom att du i förväg skriver ut de blanketter och den information som behövs
  • eller att ni tillsammans gör aktualiseringen direkt på datorn och därefter skriver ut den.
Tänk på att göra aktualiseringen i en dialog och använd gärna den sökandes egna formuleringar. Var nyfiken, ställ följdfrågor och utforska svaren tillsammans!Här finns länkar för att göra:
  • En avidentifierad aktualisering  Pdf, 319.8 kB.till medverkan i ENIG (fyll i tillsammans med den sökande och ge den till din ENIG samordnare)
  • Ett samtycke Pdf, 143 kB.till medverkan i ENIG (sparas i den egna akten, kopia till din ENIG samordnare)
  • Ett samtycke Pdf, 849.3 kB. till att spara uppgifterna i den databas som administreras av Försäkringskassan: SUS. (Ges också till din ENIG samordnare. Samtliga insatser finansierade av samordningsförbund ska registeraras i SUS)

Steg 3 skicka blanketterna

Skriv ut dessa blanketter och skicka dem till ”din” representant (se ovan) i ENIG. Denne tar materialet vidare och lyfter sedan ärendet till nästa ENIG-träff. ENIG träffas en gång per månad.

Steg 4 - Samverkansteamet går igenom ansökan

ENIG:s Samverkansteam träffas och tar upp ärendet. Ärendet gås igenom där alla i gruppens bidrar med sitt perspektiv och sin erfarenhet. Tillsammans föreslås hur man i samverkan bör gå vidare för en gemensam planering.

Steg 5 - återkoppling från ENIG-representant

Efter mötet kan du som initierat ärendet förvänta dig en återkoppling av din organisations ENIG-representant på hur ni ska gå vidare och vilka parter som skall ingå i en fortsatt planering.

Steg 6 - individuell samplanering

Om rekommendationen från Samverkansteamet är att genomföra en individuell samplanering ska den initierande parten sammankalla berörda parter till en sådan träff.

Den sökande ska då själv medverka och kan också själv föreslå att ta med sig egna kontaktpersoner som stöd. Den individuella samplaneringen har en egen rutin som du kommer att kunna läsa mer om här.

Steg 7 - uppföljningsenkät

När samplanering skett och en ny handlingsplan är färdig med tydlig ansvarsfördelning är ENIG som insats slut. Både den sökande och du som initierat ärendet kommer att få svara på frågor i en indikatorenkät om hur ni uppfattat insatsen.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2022-05-02