­Avfall och åter­vinning för företag

Detalj: en bilmekaniker skruvar i en bil

På jobbet eller i skolan ska du sortera soporna, i stort sett, på samma sätt som hemma men soporna ska inte alltid till samma ställen som soporna från hushållen. Företag kan själva välja hur de vill bli av med sitt verksamhetsavfall samt förpackningar och papper. Du, som företagare, kan själv frakta en hel del avfall till åter­vinning eller så skaffar du hämtnings­abonnemang hos något av de återvinningsföretag som finns i Östersund.

Endast för Sopor till förbränning och Matavfall; sopor som uppstår varje dag där människor vistas (motsvarande de sopor som uppstår hemma) är företagen skyldiga att ha ett abonne­mang hos kommunen (om man inte hyr sin lokal och fastighetsägaren har ett abonnemang).

Hur du än väljer att hantera ert avfall; se till att göra det på ett smart och miljöriktigt sätt. Det blir oftast den bästa affären i längden!

Företag slänger sopor - privatpersoner får betala

Företag får inte lämna avfall på återvinningscentralerna. Ändå är det många företag som gör det. Återvinningscentralerna bekostas via hushållens grundavgifter. Det är alltså alla som bor i Östersunds kommun som, med sina skattade pengar, får betala för det avfall som företag lämnar "gratis" på återvinningscentralerna.

Företag är välkommen med sitt avfall till Gräfsåsens avfallsanläggning

Jorden brinner med texten Allting brinner

"Allting brinner"

"Allting brinner - det är bara en fråga om temperatur." Det är en vanlig kommentar när vi pratar om vikten av att sortera sopor. Det är också namnet på vår kampanj för sopsortering där vi vill förklara hur tokigt det är att säga att "allting brinner". Klicka på bilden och läs mer om sambandet mellan sopsortering och råvaror, energi, växthusgaser och pengar.

 

 

Sophämtning vid storhelger

Fakturan för VA, sopor och slam­tömning

Kostnaden för sophämtning kommer på en gemensam faktura från Östersunds kommun tillsammans med kostnaderna för eventuellt vatten, avlopp och slamtömning.

När kommer fakturan?

Grundregeln är att kunder med en årskostnad för sopor, slamtömning och VA som understiger 12 000 kr får fakturan en gång per kvartal. Kunder med en årskostnad som överstiger 12 000 kr får sin faktura varje månad. Villahushåll tillhör oftast första kategorin medan företag och flerbostadshus oftast tillhör den andra.

Villahushåll

Till de flesta villahushåll skickar vi en faktura varje kvartal. Fakturan skickas ut i början av mars, juni, september och december. Den förfaller alltid den sista mars, juni, september, och december.

Flerbostadshus och företag

Dessa kunder tillhör oftast kategorin med en årskostnad som överstiger 12 000 kr och får sin faktura varje månad. Fakturan ska betalas den sista i den månad tjänsterna avser.

Fritidshusägare

För fritidshus kommer fakturan två gånger per år; i början av juni och december.

Har du förlagt eller åkt ifrån fakturan?

Om du inte har tillgång till din faktura när du ska betala den, kan du kontakta oss så får du kopia eller fakturauppgifter. Ring eller beställ fakturakopia härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avgifter om du inte betalat i tid

Har du varit sen med betalningen tar vi ut avgifter.

Påminnelseavgift

Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka åtta dagar efter förfallodagen och vi tar ut 60 kr i påminnelseavgift.

Inkassokrav

Inkassokrav skickas tidigast 16 dagar efter förfallodagen. Vi tar ut en avgift på 180 kr på nästa faktura. Om du inte betalar trots inkassokrav, så går fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Vattenabonnenter riskerar också att få sitt vatten avstängt. Vi hanterar krav enligt §5 i Inkassolagen.

Dröjsmålsränta

Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.

E-faktura

Vill du slippa få pappersfakturor med posten och istället få elektroniska fakturor? Om du är ansluten till en internetbank kan du betala med E-faktura. Det är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på. E-fakturorna skickas endast elektroniskt, direkt till din internetbank. Du kan kombinera E-faktura med autogiro.

Så här går det till

När du loggat in på din internetbank ser du om du fått någon faktura. Klicka på fakturan så visas den i sin helhet. Du ser vem fakturan kommer från, beloppet samt förfallodag. Kontrollera att allt stämmer och godkänn. Fakturan betalas automatiskt på förfallodagen (du kan sen oftast se dina tidigare fakturor på din leverantörs hemsida).

För att få E-faktura gör du så här

  1. Ha en gammal pappersfaktura till hands så du kan uppge ditt kundnummer
  2. Logga in på din internetbank
  3. Klicka dig fram till e-faktura
  4. Sök efter Östersunds kommun och följ anvisningarna

E-postfaktura

En E-postfaktura är en annan typ av elektonisk faktura som kommer till din e-postbrevlåda. Den kan du betala via din internetbank eller på annat sätt. Anmäl direkt till oss om du vill ha en E-postfaktura. Du kan kombinera E-postfaktura med autogiro.

Autogiro

Vill du betala din faktura via autogiro? Då dras beloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag. Autogiro kan kombineras med E-faktura eller E-postfaktura.

Beställ medgivandeblankett för autogirolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-10-13