Publicerad 2018-07-06

Personal och fina fotbollsplaner får Storsjöcupen att rulla på

För att hålla igång en så stor fotbollsturnering behövs bland annat 35 000 tallrikar mat om dagen, 1,8 ton ost, 27 ton mjölk och bra fotbollsplaner.

två lag med fita och gula tröjor möter varandra i en fotbollsmatch på en fotbollsplan

Storsjöcupen är inne på sin näst sista dag. Cupen är ett stort projekt - fotbollsspelarna behöver mat, husrum och fina fotbollsplaner att spela matcherna på. Flera av kommunens anställda är med och hjälper till och jobbar med cupen på olika vis.

Matbespisningen har fullt upp

En av de stora utmaningarna för matbespisningen som ordnar med maten till cupen är att få ihop tillräckligt med personal som kan jobba.

- Vi har inte hur många som helst som kan jobba, det börjar bli svårt att få tag i ytterligare personal i och med att cupen växer, säger Gunsan Lund Falgén. Hon är köksansvarig under Storsjöcupen men jobbar i vanliga fall för Måltidsservice vid Östersunds kommun.

Matbespisningen gör i ordning 34 000 – 35 000 tallrikar mat varje dag. Bland annat 1,8 ton ost, 27 ton mjölk och 1,9 ton korv har stått på inköpslistan inför cupen. Mycket av personalen som arbetar för matbespisningen till Storsjöcupen jobbar i vanliga fall för Måltidsservice.

Inför och under cupen har Gunsan fullt upp med diverse logistikfrågor, allt från att lösa transporter för mat som att få ihop personal till matbespisningarna ute på skolorna.

- Jag är en sådan som gillar att lösa problem, men det är mycket pusslande för att få ihop allting. Maten ska förberedas, lagas, och även transporteras ut till skolorna för de kök som inte själva lagar maten på plats, säger Gunsan.

Kvinna med blont hår, stort leende och svart tröja i ett av köken som används för Storsjöcupen

Gunsan Lund Falgén är köksansvarig under Storsjöcupen

Upprustning av fotbollsplanerna

Det är inte bara logistik kring mat som behövs för en lyckad cup. Även fotbollsplanerna behöver vara i gott skick. Efter förra årets kritik mot fotbollsplanerna har Östersunds kommun ändrat arbetssättet för hur fotbollsplanerna sköts och på så vis rustat upp kommunens planer, där många av matcherna spelas.

Sju personer jobbar med att ta hand om fotbollsplanerna. Tidigare har alla sju haft egna planer som de tagit hand om på sitt egna vis. Under sensommaren ifjol tog de fram ett nytt arbetssätt. Alla har nu gemensamt bidragit med sin kompetens och kommit fram till en gyllene medelväg och ett gemensamt sätt att sköta samtliga planer på.

Årets fotbollsplaner har fått goda omdömen och inga klagomål har kommit fram. Tvärtom har folk hört av sig och undrat vad som hänt eftersom planerna är mycket bättre i år.

- Utan vår personal hade vi inte kommit någonstans med planerna. Det är tack vare deras positiva anda och stora engagemang som vi fått till planerna så bra i år, säger Ulf Norlén, enhetschef vid Park och Fritid vid Östersunds kommun som ansvarar för planerna.

Sidan uppdaterad 2018-07-09

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen