Publicerad 2018-09-13

Det här betyder VM för Östersund

Hurra! 175 dagar kvar till VM! Här är fem sätt som Östersunds tillväxt påverkas av att vi arrangerar världsmästerskapen i skidskytte 2019.

Kampanjbild för VM med skidskyttar och loggor

1) Stålarna sprintar in

VM 2019 uppskattas omsätta ungefär 89 miljoner kronor och generera cirka 120 000 besökare under VM-veckorna. Besökare som kommer äta, bo och roa sig i Östersund. Ett rejält uppsving för hotell, restauranger och andra företag! Utifrån hur det såg ut under VM i skidskytte 2008 räknar man med att ungefär 157 miljoner kronor, troligen mer, kommer att spenderas av tillresta besökare i Östersund under VM 2019.

Skidskyttematematik

Skidstadion i Östersund är nu Sveriges nationalarena för skidskytte och det blev den tack vare våra stora satsningar på Skidstadion och genom att vi permanent arrangerat världscuptävlingar.

Sammantaget uppgår den totala kostnaden för Östersunds kommun vad gäller investeringar, satsningar på utveckling, driftkostnader samt evenemangsbidrag under åren 2005 - 2019 till 194 miljoner kronor.

Under åren 2005 - 2019 beräknas Östersund få in runt 800 miljoner kronor i direktekonomisk effekt (de pengar som besökare spenderar här under evenemangen).

Fler stora evenemang efter VM 2019

Ett kvitto på att vi har lyckats med satsningarna på skidstadion och att vi har gjort ett bra arbete som arrangör är dessutom att vi fortsätter att få stora evenemang, flera är redan planerade efter VM 2019.

2) Östersund i strålkastarljuset

VM 2019 kommer troligen ses av sisådär 500 miljoner TV-tittare i olika länder. Det är svårt att säga exakt hur stort värdet av exponering i TV-sändningar är. I en tidigare effektstudie av skidskyttet och skidstadions utveckling i Östersund har man försökt jämföra TV-tid från världscupen i skidskytte med kostnader för köpt TV-reklam. I effektstudien har varje sändning räknats som tre reklaminslag. Utifrån det har värdet för medial spridning beräknats till 68 miljoner kronor per år för världscupstävlingarna i Östersund. Och under VM kommer givetvis den siffran att stiga markant.

3) Östersund verkar vara en häftig plats

Evenemang som VM i skidskytte 2019 innebär att destinationen Östersund marknadsförs. Människor upptäcker och får höras talas om Östersund. Antingen för att de besöker VM på plats eller genom att de följer TV-sändingarna. Ett exempel är familjen Adamson från Manchester fastnade för Östersund efter en tv-sändning från världscupen i skidskytte. Det här ökar chanserna för att vilja komma på besök igen eller semestra här. Som ett extra plus marknadsför evenemang som VM alla möjligheter till träningsturism som finns här. Just nu pågår det ett arbete för att skapa ett centrum av idrottsverksamheter kring Arenabyn och också utveckla träningsturismen.

4) Wow, det händer i min stad

Marknadsföring och tillväxt i all ära men det finns också andra värden, som inte är lika lätt att mäta. Evenemang som VM stärker stoltheten hos oss som bor här. Vi sträcker på oss lite och blir stolta över att Östersund kan ordna den här typen av stora evenemang. Kanske ser vi på stan med nya ögon och så börjar vi prata om hur häftigt det här faktiskt är med alla möjliga bekanta. Det gamla vardagliga mönstrets bryts och det skapas fest och folkliv vilket också kan bidra till ökad livskvalitet för invånarna. Dessutom kan evenemang som VM göra att du får möjlighet att prata med människor som du kanske aldrig hade träffat annars.

5) Världsledande inom skidforskning

Tack vare satsningar på arenan och alla evenemang som Östersund arrangerat har flera verksamheter runt Östersunds skidstadion också kunnat utvecklas och växa. Nationellt vintersportcentrum vid Mittuniversitetet har under de senaste tio åren byggt upp en unik forskningsmiljö som är världsledande inom skidforskning. Satsningen på att vara ett forsknings-, test- och utbildningscentrum i världsklass har kunnat genomföras tack vare samverkansavtalet mellan MIUN och Östersunds kommun. Fler exempel är skid- och skytteuniversitetet, turismforskningsinstitutet ETOUR och Sports Tech Research Center med utveckling av produkter inom bland annat idrott- och outdooraktiviteter.

Nytt avtal mellan Mittuniversitet och Östersunds kommun klart

Nyligen blev också ett nytt samverkansavtal mellan Östersunds kommun och Mittuniversitetet klart för åren 2019 - 2022 . Avtalet ska stärka verksamheten vid Campus Östersund och bidra till hållbar tillväxt i Östersunds kommun. Forskning och utveckling inom idrott/vintersport, sportsteknologi, besöksnäring/outdoor samt risk och kris kommer att prioriteras.

Effektstudie av skidskyttet och skidstadionsutveckling i Östersund

Vad har de stora skidskyttevenemang som VM och världscupen i skidskytte samt de stora satsningar som gjorts på Östersunds skidstadion haft för effekter för Östersund`

Här kan du läsa hela rapportenPDF

Sidan uppdaterad 2018-09-13

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen