Publicerad 2018-12-13

Information med anledning av rapporteringen om Östersunds bibliotek

Med anledning av de senaste dagarnas medierapportering om personalens klädsel på biblioteket, vill vi med den här texten försöka förklara hur vi tänker, och varför vi gör detta.

Östersunds bibliotek

I våras tog bibliotekets ledningsgrupp beslutet att personal som jobbar i yttre tjänst, det vill säga i direktkontakt med besökarna på biblioteket, ska ha på sig arbetskläder som gör det enkelt för besökarna att få hjälp inne på biblioteket.

Nya profilkläder togs fram och resultatet landade i att det antingen är en svart huvtröja eller en lång svart skjortväst som ska bäras av samtliga anställda i yttre tjänst på biblioteket.

”Många andra kommuner som redan arbetar såhär”

Maj Eriksson, bibliotekschef vid Östersunds kommun, lyfter fram vikten av att personalen ska synas tydligt, som en service för besökare – särskilt målgrupper såsom barn – och unga samt nyanlända, som kanske inte besökt biblioteket tidigare.
– Vi har tusen besökare varje dag och många är nya. Det ska vara lätt och tydligt att se vem som jobbar hos oss, och nu har vi tagit fram kläder som personalen ska bära. Och precis så här är det på många andra kommuners bibliotek, till exempel Umeå och Karlstad har profilkläder, säger hon. 

Samverkan mellan de fackliga organisationerna

När det gäller Östersunds biblioteks ledningsgrupp så är det också viktigt att tydliggöra att det skedde en samverkan med de fackliga organisationerna.

Ett av målen för Östersunds bibliotek är att möta medborgarna på nya platser, där medborgarna är. Profilkläderna är en del i arbetet med att vara tillgängliga för medborgarna. 

Ska vara tillgängliga även för ovana biblioteksanvändare

 - Biblioteket arbetar idag både i de traditionella biblioteken med information, kunskapsfrågor, pedagogisk verksamhet och lån av böcker, men även i former av pop-up verksamheter, bedriver verksamhet i biblioteksbussar och finns ute i andra verksamheter. Det är viktigt att synliggöra vår verksamhet för brukare och besökare, säger Johan Palm, chef för kultur- och fritidsförvaltningen, och bibliotekschef Maj Eriksson bekräftar:
- Vi ska även ha profilkläderna på oss när vi är utanför biblioteket också i vår pop up-verksamhet där vi träffar många ovana biblioteksanvändare. När de då kommer till några av våra bibliotek så ser de tydligt vem de kan fråga eftersom vi använder profilkläder.

Sidan uppdaterad 2018-12-14

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen