Publicerad 2019-02-21

Nu lanseras Östersunds nya platsvarumärke

Den unika kombinationen av stad och fjäll är det som särskiljer Östersund från andra platser och är också den röda tråden i stadens nya platsvarumärke. På ostersundspulsen.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns nu en verktygslåda för alla som vill hjälpa till att sprida en positiv bild av Östersund. Här finns exempelvis Östersundshjärtat, bilder, filmer och texter fria att hämta.

Bild från Surfbukten, vuxen och barn ligger i hängmattan

Östersunds kommun och Destination Östersund har tillsammans drivit projektet att ta fram ett nytt platsvarumärke, som ersätter ”Vinterstaden”.

- Omkring 800 personer har på olika sätt bidragit och berättat vad de tycker är det unika med Östersund och vad vi ska berätta för omvärlden, säger Sylvia Nord på Östersunds kommun. Allt det här har vi trattat ner till en varumärkesplattform som vi kallar Östersundspulsen. Utöver plattformen finns också ett nytt grafiskt manér.

Fritt att ladda ner material

Alla som vill bidra till att marknadsföra Östersund kan nu hämta texter, bilder, filmer och logotyper på webbplatsen ostersundspulsen.se.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Nu blir det till exempel fritt för vem som helst att använda Östersundshjärtat och det nya grafiska elementet ”pulsen”.

- Ju fler vi blir som använder innehållet, desto starkare blir bilden av Östersund säger Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig, på Destination Östersund. Så vi hoppas verkligen att många tar möjligheten att gå in på webbplatsen och hämta både material och inspiration.

Platsvarumärket ägs av alla som bor och verkar här, men Östersunds kommun och Destination Östersund kommer att fortsätta vara loket i arbetet. Nu ligger fokus på att nå ut till östersundarna.

- Vi kommer att jobba löpande under 2019 med olika samarbeten, aktiviteter och i olika kanaler för att nå som många som möjligt. Vi hoppas att våra invånare både kommer att känna igen sig och känna sig stolta av det som lyfts fram, säger Karin Henriksson, marknadskommunikatör, Östersunds kommun.

ostersundspulsen.selänk till annan webbplats och Youtubekanalen för platsen Östersundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns också en film som sammanfattar den nya varumärkesplattformen.

För mer information, kontakta någon i arbetsgruppen för Östersundspulsen:

Sylvia Nord, kommunikatör Östersunds kommun
Telefon: 073-275 54 75

Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig, Destination Östersund
Telefon: 070-221 22 36

Karin Henriksson, marknadskommunikatör, Östersunds kommun
Telefon: 070-237 11 37

Sidan uppdaterad 2019-02-21

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen