Publicerad 2019-05-20

Flygbränsle av matavfall när kommunen klimatkompenserar

Östersunds kommun klimatkompenserar sina tjänsteresor med flyg till Stockholm genom att betala 550 000 kronor för fossilfritt flygbränsle.
Det är resultatet när kommunen ansluter sig till ett projekt som initierats av Jämtkraft för att driva utvecklingen mot fossilfria transporter.

Anders Wennerberg står och tittar mot kameran, i bakgrunden syns ett flygplan som tankas.

Anders Wennerberg är nöjd över kommunens satsning på ett miljövänligare flygbränsle. Under måndagen presenterades fler branscher, företag och organisationer i länet som deltar i satsningen.

– Det är viktigt att tillsammans med andra visa vägen framåt, innan marknaden är riktigt mogen för det. Ett sätt att få igång marknaden, säger Östersunds kommundirektör Anders Wennerberg.

Östersunds kommuns flygresor har minskat sedan man införde så kallad klimatväxling, vilket kortfattat innebär att man lägger en avgift på koldioxidutsläpp eller växthusgaser, och att medlen sedan används till insatser som minskar dessa utsläpp.

Men fortfarande gör kommunen runt 1 800 tjänsteresor till Arlanda eller Bromma under ett år.

När man nu bidrar med närmare bestämt 578 500 kronor till inköp av 25,5 ton av det fossilfria flygbränslet Biojet motsvarar det klimatkompensation för nästan den mängden resor.

Bränslet – som producerats av matavfall – kommer att användas av flygbolag på sträckan Östersund/Åre Airport–Arlanda/Bromma under 2019.

– Det är ju en profilfråga också, både för kommunen och regionen, att arbeta med miljöfrågor. Och det här är ett bra sätt, säger Anders Wennerberg.

Ledande kraft

Initiativet kommer från Jämtkrafts vd och koncernchef Erik Brandsma. Fossilfritt flygbränsle i dag är dyrt. Jämtkraft vill främja utvecklingen, och samtidigt profilera Östersund/Åre till en destination som går i täten och tankar förnybart.

– Det här är inte en långsiktig lösning, utan en engångslösning med syfte att stimulera marknaden och driva utvecklingen mot fossilfria transporter. Vi vill att företag och organisationer hjälps åt att profilera Jämtland som en ledande kraft i fossilfritt resande, kommenterar Erik Brandsma.

Rent praktiskt går det till så att Jämtkraft köper en volym på runt 100 ton Biojet av leverantören AirBP under 2019. AirBP fakturerar flygbolagen för vanligt fossilt bränsle, medan Jämtkraft och andra intressenter står för mellanskillnaden.

Biojet kommer alltså att tankas i flygplan som trafikerar Östersund–Stockholm. Den första laddningen bränsle tankades i samband med en pressträff på Åre/Östersund Airport i dag måndag 20 maj.

Avfall och rester

Bränslet Biojet innebär inte helt fossilfritt flygande.

Biojet är gjort av 100 procent förnybart råmaterial (utan palmolja). Bränslet kan dock endast uppnå cirka 80 procent växthusgasreduktion ur ett livscykelperspektiv.

För flygbränsleändamål använder tillverkaren Neste certifierade avfall och rester, till exempel matolja och animaliskt fettavfall.

Sedan Östersunds kommun införde klimatväxling har utsläppen minskat till följd av ändrad resefördelning. Tåg ökar och flyg minskar.

Utsläppen av koldioxid från 2 653 flygresor till alla destinationer inrikes och utrikes var 2 795 ton år 2018. Det är en minskning med 150 ton jämfört med 2016.

Innan klimatväxlingen infördes (sept 2017) gjordes 57 procent av tjänsteresorna med tåg och 43 procent med flyg. Under 2018 gjordes 75 procent av tjänsteresorna med tåg och 25 procent med flyg.

Sidan uppdaterad 2019-05-20

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen