Publicerad 2019-07-12

Smidigare bygglovsansökan tack vare e-tjänst

Vi är nog många som suckar högt bara av ordet bygglov. Det låter både jobbigt och tidskrävande för en som inte är insatt. Kommunens nya e-tjänst har dock gjort processen både smidig och snabb. Det kan bland annat Sofie Bakkman intyga hemifrån sin nya altan.

Sofie står på sin altan med vacker blå himmel i bakgrunden

Sofie Bakkman använde kommunens e-tjänst när hon sökte bygglov för familjen altan

– Sedan förra våren kan vi erbjuda alla som ansöker om bygglov att göra det via vår e-tjänst. Det blir en smidigare och snabbare process, där den som har lämnat in bygglovsansökan får snabb återkoppling och enkelt kan följa var i processen just deras ärende är, berättar Emma Ödeen, byggnadsinspektör och bygglovssamordnare.

Komplett digital process

Östersund är inte först i landet med att införa en e-tjänst för bygglovsansökan, men faktiskt en av de första kommunerna som har en komplett digital process. Ansökningarna som görs via e-tjänsten registreras automatiskt i kommunens system. Även handläggningen sker digitalt, med granskning av ritningar på skärm. En robot sköter de flesta utskicken för att minska handpåläggningen för handläggarna och administratörer. Och så finns avslutningsvis ett digitalt arkiv där alla handlingar sparas och som medborgarna har tillgång till via e-tjänsten. Det låter som rena framtidsvisionen men är vardag på avdelningen Samhällsbyggnad.

– Den upplevda handläggningstiden för den som har lämnat in ansökan är betydligt kortare. Det har att göra med att vi slipper posthanteringen och istället kan återkoppla och sköta kommunikationen snabbare via mejl, menar Emma Ödeen.

60 procent via e-tjänst

Hittills i år har i snitt 60 procent av alla bygglovsärenden (inklusive bygglov, anmälan, strandskyddsdispens, förhandsbesked) kommit in via e-tjänsten. Det är fantastiskt bra och målet är att det ska bli ännu fler.

– Det är fortfarande många som inte känner till e-tjänsten. Då informerar vi dem om hur mycket smidigare bygglovsprocessen blir och att de kan få hjälp längs vägen med vilka handlingar och dokument vi behöver få in. De får ju även ännu snabbare återkoppling från oss. En annan stor fördel med e-tjänsten är just att personen som skickat in ansökan själv kan gå in och kolla var i processen ärendet är. Även många av de företagare som ofta skickar in ansökningar till oss tycker att tjänsten är väldigt smidig.

Emma tipsar om att vem som helst gärna får logga in i e-tjänsten och se sig om, även om man inte ska skicka in en bygglovsansökan. På så sätt är man förberedd på vilka uppgifter och ritningar de vill ha in den dag det är dags. Ju mer kompletta handlingar desto snabbare handläggning, konstaterar hon.

Sofie testade e-tjänsten och nu är altanen klar

En som har testat e-tjänsten är Sofie Bakkman på Frösön. Hon skickade in ansökan under våren och nu är den efterlängtade altanen klar. Sofie var inne på kommunens hemsida för att läsa på om altanbygge och hittade då e-tjänsten. Hon tyckte att det kändes betydligt enklare att använda den än att skriva ut en massa papper och skicka in.

– Det smidigaste med e-tjänsten var att man kunde ladda upp de bilagor som behövdes, och att man slapp en massa blanketter som skulle skrivas ut och fyllas i. Allt finns på samma ställe och jag kunde enkelt se vad som var inskickat och inte.

Sofie rekommenderar gärna e-tjänsten till andra och menar att den digitala processen gör bygglovsansökan överskådlig och att man får bra stöd av den information och formulär som kommunen tillhandahåller på hemsidan.

Mer information om bygglov

Här hittar du kommunens e-tjänst för bygglov.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Där kan du ansöka och anmäla följande byggärenden:

  • Bygga nytt
  • Bygga till
  • Inglasning av befintlig balkong/uteplats
  • Skyltar
  • Bygga ny Attefallsbyggnad
  • Attefallsåtgärder
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivningslov eller Marklov
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsdispens

Nya regler för altanbygge från 1 juli

Från och med den första juli behövs ibland inget bygglov för att bygga altan. De nya reglerna innebär att altaner som inte är högre än 1,8 meter och byggs inom 3,6 meter från ett en- och tvåbostadshus inte kräver bygglov. Altanen får inte placeras närmare än 4,5 meter från

tomtgränsen om inte grannarna medger det. De nya reglerna gäller inte inom kulturhistoriskt värdefulla områden.

Läs mer om undantaget på Boverkets hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2019-07-12

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen