Publicerad 2020-01-23

Hur är kommunens kvalitet?

I undersökningen Kommunens kvalitet i korthet får Östersund både högre och lägre omdömen jämfört med tidigare år.

vybild över Östersund och Frösön

Foto: Tobbe Hising

Kommunens kvalitet i korthet är en undersökning som görs årligen för att förstå vad invånarna tycker fungerar bra men också vad som kan utvecklas vidare. Sveriges kommuner och regioner släppte den 23 januari resultaten.

Bland landets bästa på andel miljöbilar, ungas behörighet till yrkesgymnasium och gott bemötande

Östersunds kommun klassas som en av de bästa kommunerna i landet vad gäller bland annat:

  • Andel elever i åk 9 som är behöriga till yrkesgymnasium
  • Andel miljöbilar
  • Omdömen för kontakt med kommunen sett till gott bemötande och snabba svar på mejl. De absolut flesta som kontaktar kommunen via mejl behöver inte vänta mer än en dag.

Ett annat område där Östersund är bland de bästa kommunerna är korta väntetider för ansökningar om försörjningsstöd. Från ansökan till beslut är medelvärdet för alla kommuner i undersökningen 15 dagar, men i Östersund är genomsnittet 4 dagar.

Vad har kommunen blivit bättre på sedan ifjol?

Östersund har sedan 2018 blivit bättre på en hel del punkter. Bland annat har det blivit kortare väntetider för de som ville flytta till särskilt boende. 2019 tog det i genomsnitt 49 dagar från ansökan till inflytt för den som sökte om plats på särskilt boende. Det är en förbättring jämfört med 2018 och 2017 då invånarna fick vänta i genomsnitt 66 respektive 93 dagar.

Några områden där kommunen får betyg som är sämre än medelvärdet

Men medan Östersund har blivit bättre inom många områden finns också det en del förbättrings­potential. I undersökningen upplever färre andel personer som varit i kontakt socialtjänsten att deras situation blivit bättre efter kontakten. 64 procent uppger att deras situation har blivit bättre. Östersund ligger under medelvärdet av de övriga kommunerna där medelvärdet är 76 procent.

I kommunen tycker 69 procent av brukarna vid daglig verksamhet LSS att de får bestämma om saker som är viktiga. Det är under medelvärdet, som är 73 procent.

Se kommunens alla resultat från undersökningen Kommunens kvalitet i korthetöppnas i nytt fönster


Vad är Kommunens kvalitet i korthet?

Sveriges kommuner och Landsting genomför årligen en undersökning som heter Kommunens kvalitet i korthet. Den mäter tre områden:

  • Barn och unga
  • Stöd och omsorg
  • Samhälle och miljö

Resultaten går att jämföra med tidigare år men också mellan olika kommuner.

Läs mer om undersökningen Kommunen Kvalitet i korthetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2020-01-23

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen