Publicerad 2021-03-23

Earth Hour - släck lampan och höj din röst för planeten

Lördagen den 27 mars, klockan 20.30-21.30 är det Earth Hour. Timmen då vi släcker våra lampor och globalt skickar ett meddelande till politiker världen över att agera mer kraftfullt i klimatfrågan.

Earth Hour är ett globalt initiativ från Världsnaturfonden (WWF)

Gatlyktor och lokaler släck ner

Östersunds kommun har under flera år deltagit i denna mani­festa­tion för att sätta fokus på klimatfrågan. Vi arbetar kontinuerligt med att både energieffektivisera våra egna verksamheter, men också för att alla invånare i kommunen ska vara medvetna om hur vi kan spara energi och bidra till en bättre miljö. Vi kommer att släcka ner kommunens gatlyktor och släcka i kommunens lokaler där ingen är för tillfället.

Årets tema: Är du med? Släck för vår enda planet

När klimatförändringarna fortsätter att öka och den biologiska mångfalden drastiskt dalar, måste vi sätta fokus på att prioritera och ta hand om vårt enda hem – planeten.

Under Earth Hour uppmärksammar vi vår planets största utmaningar, klimatförändringarna och förlusten av biologisk mångfald. Vi visar hur klimatförändringarna påverkar vår natur och våra arter – och hur naturen kan lindra effekten av klimatförändringar. Vi visar hur maten och vår konsumtion påverkar planeten och den biologiska mångfalden och vad vi som individer, kommun, organisation, företag och beslutsfattare kan göra för att minska vårt ekologiska fotavtryck och vår negativa påverkan på djur och växter. Och hur ser kopplingen mellan vårt sätt att leva och planetens välbefinnande ut?

Om vi är många, kan vi göra stor skillnad!

Du kan också minska din klimatpåverkan och bidra till att öka den biologiska mångfalden. Välj dina förändringar och var med och gör skillnad! WWF har samlat 50 små och stora förändringar som du kan göra för vår enda planet. Om du till exempel lämnar cirka 10 kvadratmeter av din gräsmatta oklippt över sommaren, så är det toppen för den biologiska mångfalden i din trädgård! Ingen kan göra allt men om vi är många, kan vi tillsammans göra stor skillnad!

Välj förändringarna du ska börja med här

Vår kommundirektör Anders Wennerberg har valt ut sina förändringar:

• Bygg eller köp ett insektshotell
  • Låt gräsmattan växa
  • Skaffa eller bygg en holk
  • Plantera för humlor och bin

- Jag har personligen valt ut några saker som blir bra projekt inför sommaren. Passar bra eftersom vi flyttade till nytt hus snart två år sedan och har precis fått iordning trädgården. Många av de andra sakerna försöker jag redan göra men det här var mer nya grejer, säger Anders Wennerberg, kommundirektör, Östersund kommun.

Klimatarbetet i Östersunds kommun

Östersunds kommun som organisation har minskat sina fossila koldioxidutsläpp med 70% sedan 2010. Vårt mål är att vi ska minska med 100% till 2025, så vi har en bit kvar och vi måste öka takten. Här är några exempel på vad vi gör:

• Vi har fått bidrag för att bygga en rötgasanläggning för att kunna göra biogas av vårat matavfall.
  • Vi jobbar med att ständigt bygga ut för fler laddstolpar i kommunen så det ska gå lättare att ta sig fram med elbil.
  • Vi har två busslinjer med laddstationer för elbussar och arbetar med att utveckla dessa.
  • Vi är med i projektet Green Flyway som arbetar innovativt med elflyg och drönare.
  • Vi avser att restaurera Blektjärnen med omgivande våtmark, för att öka dess klimatnytta och naturvärden. Vattennivån beräknas höjas med två decimeter genom restaureringen och ge ett nettoupptag på cirka 25,8 ton CO2 per år. Vilket bidrar till förbättrade förhållanden för arter knutna till öppna och kalkrika våtmarker.

Klimatutmaningen är akut. Östersunds kommun har därför beslutat att vi ska ligga i täten mot ett hållbart samhälle. På www.ostersund.se/klimat kan du läsa mer om hur kommunen jobbar med frågor som rör klimat och miljö.

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera