Publicerad 2021-11-26

Ny e-tjänst löser dina ärenden kring avfall, vatten eller avlopp

I dag fredag lanserar Östersunds kommun ett antal nya e-tjänster. Via dem kommer du enkelt kunna beställa tjänster och hitta information om det mesta inom områdena vatten, avlopp och avfall.

en hand håller ett glas som fylls med dricksvatten

Fotograf: Hans Berggren

 

Vill du beställa ett mindre sopkärl, ha koll på vattenmätaren eller beställa extra tömning av matavfallet som frusit fast i botten? Eller tycker du kanske att vattnet blivit missfärgat? Via de nya e-tjänsterna kan du få hjälp med det här och mycket mera.

- De här tjänsterna har vi kunnat ta fram tack vare kommunens digitaliseringsprojekt digiresan*, berättar Mikael Johansson som är projektledare för de nya e-tjänsterna.

Som privatperson loggar du in i e-tjänsten via bank-ID. Om saknar bank-ID eller om du är företagare så kan du logga in med kundnummer.

Exempel på ärenden:

  • Administrera dina abonnemang för vatten, avlopp och avfall
  • Ta del av din förbrukningshistorik
  • Registrera mätarställning och titta på abonnemangshistorik
  • Titta på tidigare fakturor
  • Reklamera utebliven sophämtning eller trasigt kärl
  • Reklamera dricksvattenkvalitet
  • Ta del av genomförda sophämtningar och se när nästa sophämtning ska ske

- De nya e-tjänsterna innehåller mycket som förenklar för kommuninvånare samtidigt som kommunen effektiviserar sin administration och kan korta köerna för dig som är kund eller medborgare, konstaterar Mikael Johansson.

Till e-tjänsten

Fakta:

*Digiresan är Östersunds kommuns stora digitaliseringsprojekt

Både medarbetare, medborgare och företag har möjlighet att lämna idéer på hur Östersunds kommun kan digitalisera sig för att göra din vardag enklare.

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2021-11-26