Publicerad 2022-10-10

Jag trivs med dynamiken i jobbet, har hittat tillbaka till glädjen och fått ny energi!

Östersunds kommun har målet att bli bästa kommun för kvinnor att driva företag i. I en artikelserie lyfter vi fram några av kommunens alla kvinnor som är företagare, och kan inspirera andra som vill ta steget. Här möter vi Anneli Knudsen som är konsult och driver LydIA Socionomkonsult & Familjevård i Östersund.

Anneli jobbar vid sin dator

När Anneli Knudsen startade sitt företag LydIA Socionomkonsult & Familjevård år 2017 var planen att jobba som konsult under en begränsad tid, i väntan på nästa stora projekt. Men hon trivdes så bra att det tillfälliga ”konsultandet” blev permanent.

Du jobbar som konsult åt Socialtjänsten, inom individ- och familjeomsorgen, vad innebär det?

– Det innebär att jag hyr ut mig själv till olika kommuner som behöver hjälp med exempelvis barnavårdsutredningar. Eller så kliver jag in som chef eller handledare på barnavårdssidan under en period. Ibland sitter jag på plats hos kommunerna och ibland sitter jag hemma och skriver utredningar.

Trivs du med det sättet att jobba på?

– Det gör jag verkligen! Det är väldigt dynamiskt och jag kan både styra och variera mina uppdrag. Jag är morgonpigg och kan ibland kliva upp 5 på morgonen och skriva rapporter fram till 10, för att sedan spendera några timmar utomhus med mina hundar. Det är en stor frihet. Jag kan också välja var i landet jag tar mina uppdrag och med fyra barn och sju barnbarn i Stockholm passar jag på att jobba där i perioder. På så sätt får jag tid att träffa dem utan att behöva flytta.

Vad fick dig att ta steget till att bli egen?

– Vid den tidpunkten jobbade jag som chef inom individ- och familjeomsorgen. Jag hade dock tidigare varit med och startat upp en familjehemsverksamhet, något som gick väldigt bra. Verksamheten såldes till ett större bolag och jag och min kollega valde att sluta, med planen att starta upp på nytt i egen regi. I mitt avtal fanns en klausul som innebar att jag hade en karenstid på 24 månader och i väntan på att karenstiden skulle löpa ut arbetade jag och min kollega som chefer inom samma område som tidigare under några år. Vi bildade sedan vårt företag hösten 2017 och planerade att starta upp familjevården efter några månader. I avvaktan på tillstånd m.m. valde jag att hyra ut mig själv som konsult till socialtjänsten. Det gick så bra och var så kul att jag blev kvar i det! Planen att arbeta med familjehem finns dock kvar och jag har kontakt med familjer som väntar på att vi ska köra i gång igen.

Anneli jobbar vid sin bärbara dator

Vad skiljer jobbet som anställd och som konsult inom din bransch?

– Det är framför allt friheten. Oavsett om jag är anställd eller egen är det ett väldigt kul och givande jobb, men som mellanchef inom kommunen har du mer press på dig och måste hantera fler situationer och frågor kopplade till organisationen. Det är kul men tar också på krafterna. Jag jobbar inte mindre som egenföretagare än som anställd, snarare tvärtom, men jag har friheten att ta olika typer av uppdrag och får en större variation. Det har fått mig att tända till och hitta glädjen i jobbet igen.

Du närmar dig pensionsåldern, har det varit en fördel eller nackdel i din bransch?

– Jag upplever att det har varit till min fördel, eller rättare sagt att den erfarenhet jag har är till stor fördel. Socialtjänsten genomgick en kris för några år sedan, då många valde att sluta och man hade svårt att rekrytera ny personal. Det innebär att flertalet som arbetar där nu är relativt oerfarna. Den typ av uppdrag som jag har är ofta både tuffa och tunga, och det kräver vana, erfarenhet och trygghet.

Kanske borde jag börja fundera på pension, men sedan jag blev egenföretagare har jag hittat en glädje och energi i jobbet som jag inte haft på länge. Jag har all tid i världen att vara ledig och vila sen – så jag fortsätter nog ett bra tag till!

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2022-10-10