Publicerad 2023-06-08

Skapande skola – ett uppskattat projekt där skolelever får möta kultur i olika former

Gå på lina, balansera på en cirkusboll, klättra i trapets och jonglera med käglor. Det är bara några av de cirkusdiscipliner som eleverna på Treälvsskolan får testa den här dagen. Tack vare projektet Skapande skola har de nämligen Nordcirkus på besök.

Två barn filmar en leranimation.

– Jag har provat på allt! Roligast var att balansera på bollen och jag kunde stå helt själv, berättar en stolt förstaklassare.

Det är varje barns rättighet att möta och prova på kultur i olika former. Det står klart och tydligt i Barnkonventionen och i skolans läroplan. Ändå är det inte så. En stor nationell undersökning som gjordes i början av 2000-talet visade på alltför stora skillnader när det gäller barns möte med kultur.

För att få bukt med ojämlikheten fick Kulturrådet i uppdrag av Regeringen att starta projektet Skapande skola, där landets skolor årligen kan ansöka om medel. Östersunds kommun har sedan 2009 sökt och fått pengar. För läsåret 2022/2023 beviljades kommunen cirka 500 000 kronor.

– Pengarna som vi får via Skapande skola ska vara ett komplement till de ordinarie kulturaktiviteterna i skolorna – aktiviteter som sker dels genom Kulturhjulet, dels genom skolornas eget arbete med kultur, säger Anna Åberg, utvecklare och kultursamordnare på Barn- och utbildningsförvaltningen.

Det här läsåret provade Östersund en ny modell för att fördela Skapande skola-medlen. Arbetsgruppen för Kultur i skolan gjorde ett urval bland kommunens skolor och erbjöd sedan de utvalda skolorna att arbeta med en eller flera aktörer. Tanken var att alla elever på respektive skola skulle få prova på samma konstnärliga uttryck.

– Nu går läsåret mot sitt slut och projektidén har fallit i god jord. Vi kommer därför att fortsätta fördela medlen enligt den modellen. Målet är att alla skolor i kommunen ska ha getts möjlighet att delta i något Skapande skola-projekt inom tre år, förutsatt att vi beviljas bidrag, berättar Anna. 

Skolorna som deltar i projektet får besök av en eller flera kulturarbetare under ett antal dagar. Hur aktiviteten ska utformas bestämmer skola, kulturombud, elevråd och aktören/kulturarbetaren gemensamt. Under läsåret 2022/2023 har följande skolor och kulturarbetare deltagit:

Barn balanserar på cirkusboll.

En av de mest populära aktiviteterna var att balansera på cirkusbollen.

”Cirkus för alla” med Nordcirkus – skolorna i Litsområdet och Torvallaskolan

Nordcirkus tog med eleverna in i cirkusartistens värld, i en workshop som de kallar ”Cirkus för alla”. Ledarna Ann-Sofie ”Anso” Svensson och Tsz-Hin Tang berättade på ett engagerande och lättsamt sätt om vad man kan göra med allt från jongleringssjalar, rockringar och diablos till trapets och balansboll. De pratade också om vikten av att vara snäll mot andra och mot sig själv – och att man inte ska vara rädd för att misslyckas. Sedan fick eleverna prova på allt som de hade plockat fram.

Joar Bohman, lärare i klass 1 på Treälvsskolan, tyckte att aktiviteten var jätterolig.

– Jag var lite orolig innan eftersom vi är en så stor grupp, men det har varit superbra. Barnen var intresserade av ämnet och ledarna hade ett medryckande och intresseväckande sätt att berätta på. Det var ett jättebra upplägg där barnen inte behövde sitta stilla och lyssna så mycket och alla kunde hitta något som de gillade att göra.

Barn leker bubbelkull och går som olika fantasidjur.

Som uppvärmning fick de yngre barnen leka bubbelkull och gå som olika fantasidjur.

Antonios Bogadakis, lärare i klass 9 på Torvallaskolan, var också positivt överraskad.

– Jag måste medge att många underskattade aktiviteten från början och tänkte att det skulle vara bortkastad tid. Det gjorde mig lite nervös, men det visade sig inte finnas någon anledning till oro alls! Efteråt var både lärare och elever eniga att det var en välbehövd och lärorik upplevelse och jag fick höra bara positiva och entusiastiska kommentarer. Eleverna fick testa nya saker, samarbeta, tänka annorlunda, prova om och om igen, befria sig från rädsla eller negativa tankar.

Cirkus för alla med Nordcirkus

Barn leker med jongleringssjalar.

Om det kändes svårt att jonglera med bollar kunde barnen testa jongleringssjalar.

Barn skapar keramik.

Många elever tyckte det var svårt att komma på vad de skulle göra. Men efter ett tag var alla i gång.

”Tillsammanskonst” med keramiker och konstnär Marina Jonsson – Vallaskolan

På Vallaskolan fick eleverna skapa egna alster i lera tillsammans med keramiker Marina Jonsson. Temat var maten, rymden, jorden och klimatet. Alla skapelser skulle sedan monteras ihop till ett enda stort konstverk och sättas upp på skolan.

Lerfigurer monteras tillsammans och bildar en helhet.

Eleverna fick hjälpa till med att montera ihop alla små konstverk till ett enda stort.

Marina skapade snabbt ett engagemang kring uppgiften. Hon beskrev lerans egenskaper, gav tips på olika arbetsverktyg och -metoder och gick sedan runt i gruppen och peppade dem som har svårt att komma i gång.

– Det var inte så lätt att komma på vad man skulle göra, men det var ändå kul, konstaterar en kille i nian.

En urtidsfågel i keramik.

En urtidsfågel ska ta plats i skolans gemensamma konstverk.

Barn arbetar med konstverk på vägg.

Konstverket monterades till sist upp i skolans matsal.

Lerfigurer monterade till ett sammnhängande konstverk på en vägg.

”Fantastisk att se hur så många olikheter tillsammans kunde bli så fint!” utbrister en elev.

Elev målar till levande musik.

Eleverna fick i uppdrag att måla ett minne av musiken.

”Höra göra me´öra” med Duo Gelland – Parksskolan och Ängsskolan

Violinisterna Cecilia and Martin Gellands aktivitet gick ut på att måla ett minne av musiken. De inledde med att på ett målande sätt beskriva personen som komponerat musiken. Sedan bjöd de på ett stycke jämtländsk musik av Olle Lindgren, byggd på tre jojkar, och uppmanade eleverna att under tiden måla vad de kände, såg och hörde.

När musiken tystnade och målningarna var klara tittade alla på bilderna tillsammans. Martins tolkningar av bilderna ledde till ett stort engagemang och många skratt, även bland de mest svårflörtade eleverna.

– Det var roligt och intressant, något nytt, men det var svårt att lyssna på musiken och måla samtidigt, säger en av tjejerna i gruppen.

Elever funderar till levande musik.

När musiken tystnat fick eleverna reflektera över sina målningar.

Animation med animatör och illustratör Malin Almén – Mariebyskolan

På Mariebyskolan fick eleverna göra animerad film med lerfigurer gjorda av plastelinalera. Animatör Malin Almén inledde med att säga att animerad film är det mest tids- och tålamodsprövande man kan göra, men också det roligaste!

Redan från start flödade fantasin och det var ett otroligt fokus bland eleverna. De knådade leran till allt från knölvalar och Pokémon-figurer till bilar som kraschar. När det var dags att börja filma turades de om att ta bilder och flytta figurerna steg för steg.

– Det här har varit ett fantastiskt projekt där eleverna fått träna på att lösa problem, tänka utanför boxen, samarbeta och göra sin röst hörd. Alla elever har kunnat skapa utifrån sin egen nivå och bidra till något fantastiskt. Malin är en kompetent, tydlig och inspirerande konstutövare som verkligen fångar barnen, säger Lina som är lärare och kulturombud på skolan.

Aktiviteten avslutades med en filmvisning. Till elevernas glädje berättade Malin också att filmerna kommer att läggs ut på Youtube så att de kan visas för familj och kompisar.

Barn gör lerfigurer.

Innan det var dags att filma skapades filmens figurer i plastelina-lera.

– Åh, vad bra det blev! utbrister en kille i 3:an spontant.

Inför aktiviteten hade eleverna på Mariebyskolan delats in i smågrupper, med blandade åldrar, och förberett sig genom att starta produktionsbolag och göra filmaffischer.

– Vi är en Kiva-skola som jobbar mycket med vår värdegrund. Därför ville vi skapa en förförståelse, trygghet och känsla av samhörighet bland barnen, så att det här inte bara blev som vilken dag som helst. De åldersblandade grupperna har redan har gett ringar på vattnet och elever som aldrig pratat med varandra tidigare har på eget initiativ träffats på rasterna för att planera sin film. Även pedagogerna upplever att de har fått utbildning i ett nytt arbetssätt som de kan jobba med på skolan, berättar Lina.

Dagen fick även bästa tänkbara betyg av två elever som vanligtvis aldrig pratar inför klassen eller trivs i nya sammanhang;

– Det här var den bästa skoldagen i vårt liv!

Två barn filmar leranimation.

En snyggt utformad Pokémon-figur stöter på en gubbe i de här killarnas film.

Om Skapande skola

Skapande skola ska medverka till att kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i skolan. Bidraget ska öka den professionella kultur­verksamheten för och med eleverna, så att tillgången till kulturens alla uttrycks­former och möjligheterna till eget skapande ökar.

Genom Skapande skola ska elever, tillsammans med professionella kultur­aktörer och kultur­verksamheter, ges möjlighet att:

  • fördjupa sig inom en variation av olika konst- och kulturuttryck
  • utveckla sitt eget skapande, och/eller
  • uppleva och utveckla förståelse för professionella konst- och kulturuttryck

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2023-09-07