Publicerad 2018-11-30

Fristadsförfattare ger ut bok med hjälp av Östersunds bibliotek

Suzanne Ibrahims bok A diary of war in Syria 2011/2012: No Pigeons in the sky of the city blir översatt, manusbearbetad och publicerad. Detta tack vare de ekonomiska stöd Östersunds bibliotek fått från Regional biblioteksverksamhet Jämtland Härjedalen och Kulturrådet.

Boken, som på svenska heter ”Inga duvor på stadens himmel”, skildrar författaren, journalisten och poeten Suzanne Ibrahims upplevelser och tankar om kriget i Syrien i dagboksform. Hon kom till Östersund som fristadskonstnär med hjälp av den internationella organisationen ICORN i februari 2018. Detta för att få möjlighet att verka fritt inom sitt yrke utan hot eller andra inskränkningar på yttrandefriheten.

Suzanne hade då med sig bokmanuset som hon skrivit för att visa hur vardagen såg ut i krigets kärna, men också för att hjälpa Syriens barn att i framtiden inte glömma kriget och konsekvenserna. Tack vare de 50 000 kronor som Kulturrådet har beviljat Östersunds bibliotek kan boken nu bli översatt, manusbearbetad och publicerad i Sverige.

– De 50 000 kronorna till översättningen från arabiska till svenska var avgörande för att bokförlaget skulle kunna ge ut Suzannes bok. Kulturrådet hade en pott på 340 000 kronor att dela ut till svenska fristäder denna ansökningsomgång. Vi är väldigt glada att vi fick det vi önskat så att hennes berättelse kan nå läsarna, säger Catharina Andersson, fristadskoordinator vid Östersunds bibliotek.

Utgivandet en symbol för yttrandefrihet

– Boken är en ögonvittnesskildring om hur det är att leva sitt liv under ett pågående krig och visar vad som sker när demokratin hotas. En skönlitterär bok sprider ordet och ökar kunskapen om konflikter och yttrandefrihet på ett annat sätt än det som förmedlas via nyheter. I ett större perspektiv visar utgivningen också att det är möjligt för fria röster att nå ut till omvärlden, säger Catharina.

Tack vare de 50 000 kronor Östersunds bibliotek fått från Kulturrådet, och ytterligare 50 000 kronor från Regional biblioteksverksamhet Jämtland Härjedalen kommer bokförlaget Teg Publishing publicera Suzannes bok, förhoppningsvis under hösten 2019. Även en ljudboksproduktion och en e-ljudbok ingår i projektet.

För frågor och ytterligare information, kontakta:

Catharina Andersson, ansvarig för projektet Fristad vid Östersunds bibliotek, telefon: 076-114 87 25

Sidan uppdaterad 2018-12-17