Publicerad 2018-12-19

Östersunds fristadsförfattare får stipendium för sin litterära gärning

Suzanne Ibrahim tilldelas ett av Natur & Kulturs särskilda stipendier.

För två veckor sedan kom nyheten om att Suzanne Ibrahims bok ”No Pigeons in the sky of the city” blir översatt, tryckt och utgiven hösten 2019. Idag når Suzanne ytterligare framgång.

Årets fristadsförfattarstipendiat

Natur & Kulturs Särskilda stipendie går till personer som utmärker sig särskilt inom litteraturen i Sverige. Ett av stipendierna går varje år till någon av Sveriges fristadsförfattare, i år till Suzanne. Stipendiet delar Natur & Kulturs stiftelse ut för att uppmuntra till fortsatt kvalificerat arbete.

– Det betyder mycket för mig att Natur & Kulturs stiftelse gör det här ställningstagandet. Att de visar att de stöttar och uppskattar mitt arbete för att berätta sanningen, säger Suzanne.

Suzanne kommer från Damaskus i Syrien. Där arbetade hon som journalist, författare och poet. I takt med krigets upptrappningar blev det allt svårare att verka fritt då daglig censur och hot blev en del av hennes vardag.

– Det gick inte att prata högt och uttrycka sig om vare sig politik, religion eller kön om man ville vara säker. Jag censurerade på slutet mig själv under tiden jag skrev. Det blev en vana med tiden när jag förstod att det jag skrev inte skulle bli godkänt för publicering, säger hon.

Stipendiesumma får ge inspiration till framtida projekt

I Östersund har Suzanne sin fristad, där hon kan verka i lugn och ro i säkerhet. Stipendiet innebär förutom utmärkelsen även 100 000 kronor. En summa hon ser som ett välkommet tillskott för att kunna uppleva nya äventyr och för att bli inspirerad i hennes yrke. Ett yrke där hon idag kan berätta hennes sanning och skriva sina ord utan att de ska bli censurerade.

Framöver fortsätter hon med sitt skrivande. I det senaste numret av den litterära norrländska tidskriften Provins är ett urval av hennes översatta dikter publicerade. Hon kommer inom kort att ge ut en diktsamling om Sverige ”Sweden poems” i Frankrike. Hon har nu planer för en bok som beskriver livet som fristadsförfattare och hösten 2019 kommer hennes första bok på svenska, en bok i dagboksform och en ögonvittnesskildring från krigets Syrien.

För frågor och ytterligare information, kontakta:

Catharina Andersson, ansvarig för projektet Fristad vid Östersunds bibliotek, telefon: 076-114 87 25

Sidan uppdaterad 2019-09-25