Publicerad 2019-09-02

Prisbelönt författare och journalist kommer till Östersund för Pride

Den 13 september gästar författaren och journalisten Khaled Alesmael Östersunds bibliotek för att berätta om boken Selamlik.

Khaled har fått motta flera priser för sitt arbete i radio och tv i Damaskus, Beirut, Amman, Kairo och Istanbul. Han har tidigare arbetat på bland annat Uppdrag granskning. Selamlik är hans första bok som skildrar den 21-årige huvudpersonen Furats väg från Syrien till Fort Europa. Furat lever för att kämpa för kärleken, oavsett vem den tillhör.

Fredag 13 september mellan klockan 18.00 och 19.00 besöker Khaled Östersunds bibliotek i samband med Östersund Pride 2019. Årets tema är ”Marching for those who can’t”. Khaled kommer delta i ett samtal tillsammans med journalisten Annelie Lanner som moderator. Samtalet förs på engelska i Samlingssalen, Östersunds bibliotek.

Ingen föranmälan krävs. Fri entré. Khaleds besök är i samband med Östersund Pride 2019. Årets tema är ”Marching for those who can't”.

För ytterligare information och frågor, kontakta:

Catharina Andersson koordinator vid Östersunds bibliotek, telefon 076-114 87 25

Några ord om boken

Och vi kommer tätt inpå en ung man på jakt efter sexuell frihet rätt igenom en av vår tids värsta krigskatastrofer, med månen och stjärnan i hemlighet inristad på ryggen som en hyllning till den arabiska våren, ett politiskt hopp som blev till en levande mardröm. ”Selamlik” är en blivande klassiker: en lågmält vemodig och storslagen bok. – Viola Bao, DN

Selamlik är Khaled Alesmaels skildring av krigets katastrof i Syrien och asylboendets ödslighet i Åseda efter flykten till Sverige, allt sett genom en homosexuell blick. Enkelt men poetiskt fångar Alesmael stor sorg, pockande ovisshet och skönheten i homofobens ögonfrans. – Aftonbladet

Sidan uppdaterad 2019-09-02