Publicerad 2019-09-25

Nu kan du panta på Odenskog

Returpack/Pantamera har tagit fram en helt ny typ av pantautomat som ska underlätta för den som vill panta mycket på en gång. På lördag 28 september invigs den nya storpantarautomaten Pantamera Express på Återvinningscentralen i Odenskog.

Enklare för storpantaren

Den nya pantautomaten är särskilt framtagen för att underlätta för den som vill panta mycket på en gång. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig, häller man i förpackningarna direkt ur påsen/säcken ner i ett fack.

Maskinen sorterar och räknar panten, vilket går fort då kapaciteten är ungefär 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar.

Med Pantamera Express pantar man smidigt, snabbt och nästintill kladdfritt, även om man har mycket pant.

– Det här gör vi för att vi vill skapa attraktiv plats för all sorts sortering här på återvinningscentralen i Odenskog, säger Joakim Björklund, arbetsledare på återvinningscentralen i Odenskog.

Utbetalningslösningar

Pantaren kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via ClearOn betalcheckar, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Dessutom kan man välja att skänka sina pantpengar till välgörande ändamål. På återvinningscentralen i Odenskog har man valt att skänka sin gåvopant till Hej främling, Min stora dag, Sjöräddningssällskapet.

För mer information kontakta:

Joakim Björklund, arbetsledare: 073 073 04 08/joakim.bjorkund@ostersund.se

Carita Classon, produktchef på Pantamera/Returpack: 0708-71 75 80/ carita.classon@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor.

www.returpack.selänk till annan webbplats

www.pantamera.nulänk till annan webbplats