Publicerad 2019-10-14

Digitalisering gör vardagen enklare och jobbet effektivare

Social- och arbets­marknads­förvaltningen i Östersund kommer snart att kunna erbjuda en efterfrågad e-tjänst för att ansöka om försörjningsstöd. Det är ett steg i förvaltningens digitaliseringsarbete, som ska utveckla och effektivisera verksamheten men också bidra till att göra människors vardag enklare.

– Människor är vana att kunna sköta det mesta digitalt numera. Våra klienter är inget undantag. Genom att automatisera handläggningen av ekonomiskt bistånd blir det mindre administration, och då kan tid frigöras. Det betyder i sin tur att vår arbetskraft kan ställas om till annat, som att hjälpa människor till egen försörjning genom sysselsättning, säger Tommy Lekedal, biträdande förvaltningschef på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Östersund.

Efterfrågad E-tjänst för försörjningsstöd

Från den 23 oktober i år blir det enkelt att göra ansökningar om försörjningsstöd direkt från datorn, surfplattan eller mobiltelefonen och följa sina ärende från ansökan till beslut. Vad behövs för att använda sig av tjänsten?

– För att kunna använda tjänsten krävs att du har ett BankID, och nu i början behöver du också ha ett aktuellt ärende hos oss. Vi vill på sikt också kunna erbjuda även nya sökanden att använda den här tjänsten, men den som idag vill ansöka för första gången behöver ta kontakt med kommunens kundtjänst, säger Marika Sahlin, chef för Område Försörjning på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Östersund.

Komplement – inte ersättning

Alla har ju inte kunskap, resurser eller intresse av att använda digitala redskap. Kommer de att lämnas i sticket nu?

– Nej, självklart inte. Vi tar inte bort några möjligheter, utan vi kompletterar, säger Marika Sahlin.

För ytterligare information kontakta:
Tommy Lekedal, biträdande förvaltningschef, på telefon 063-14 32 43
Marika Sahlin, områdeschef, på telefon 063-14 43 60

Sidan uppdaterad 2019-10-14

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen