Publicerad 2019-11-11

En dag med allt föräldrar behöver veta

Lördag 16 november arrangerar Förälder Östersund en Familjedag för att stötta, hylla och inspirera alla föräldrar.
– De vanligaste utmaningarna för nästan alla föräldrar handlar om hur vi kan skapa starka relationer med våra barn och hur vi bäst finns där för att stötta. Familjedagen ger oss möjlighet att nå ut till fler med de viktiga föräldrafrågorna och lyfta fram det alla talar om, säger Robert Ingvarsson på Förälder Östersund.

Välkommen på Familjedag 16 november mellan 9.00 och 16.30, på Verket! Förutom föreläsningar, aktiviteter för hela familjen och workshops delar de även ut Årets Förälder.

Förälder Östersund möter många föräldrar som sliter med att få livspusslet att gå ihop och som funderar på vad som är rätt och vad som är fel. Föräldrar som ibland känner sig nöjda men som också tvivlar på sina förmågor och vilka beslut som är rätt för deras barn.

Familjedagen riktar sig till alla föräldrar, oavsett bakgrund. Därför kommer det att finnas språkstöd på plats så att alla ska känna sig välkomna och ha möjligheten att ta del av all inspiration.

Handplockat program utifrån föräldrars behov

Programmet är framtaget utifrån de funderingar och tvivel som Förälder Östersund ofta stöter på hos föräldrar. Under dagen samlas därför forskare, läkare och psykologer med den senaste forskningen – nerkokat till konkreta råd och föreläsningar om hur man löser de utmaningar man som förälder ställs inför.

– Precis som det finns råd om hur vi ska äta finns det också vissa saker vi behöver ha med i vårt föräldraskap för att det ska fungera bra för familjen. Vi vill med den här dagen stärka såväl barnen som föräldrarnas självkänsla, säger Sigrid Landgren på Förälder Östersund.

Ett urval från dagens program

Familjedagen vill vara en inspirationsdag för hela familjen. Det går att lyssna på olika föreläsningar, prata med olika utställare, göra saker tillsammans med sina barn och prata med andra föräldrar.

Det kommer bland annat finnas föreläsningar om ”den psykologiska tallriksmodellen”, hälsa och idrottande, pappanormen, barn och internet och mycket, mycket mer.

Media inbjuds att delta.

Vid frågor eller mer information, kontakta

Sigrid Landgren, socionom på Förälder Östersund, 073-275 03 76

Robert Ingvarsson, socionom på Förälder Östersund, 076-106 10 63