Publicerad 2019-11-25

Sandra Göransson, Parkskolan och Östbergsskolans studiegård tilldelas Lärarpriset 2019

Vid Barn- och utbildningsnämndens möte den 20 november utsågs vinnarna av det nyinstiftade Lärarpriset, som tilldelas dels en enskild medarbetare och även ett arbetslag inom nämndens verksamhetsområden. Prisutdelningen äger rum vid Barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 18 december.

- Det känns fantastiskt kul att få premiera några av välfärdens hjältar lite extra genom lärarpriset. Det har varit ett svårt arbete då vi haft många starka och bra motiveringar, men det finns alltid de som sticker ut lite extra, säger Joel Nordkvist, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Gruppriset på 30 000 kr tilldelas Studiegården på Östbergsskolan med motiveringen:
"Genom sitt arbete med att skapa relationer, bygga självförtroende och skapa tillit till skolan har studiegården nått elever som skolan tidigare misslyckats med att nå. Studiegården har med sitt arbete bidragit till ökad måluppfyllelse, ökad närvaro och en generellt förändrad elevsyn på skolan."

Det enskilda priset på 10 000 kr tilldelas Sandra Göransson, speciallärare på Parkskolan med motiveringen:
"Genom ett stort engagemang och ett genuint intresse för eleverna lyckas Sandra få med sig hela skolan och skapa tillfällen där elever får lära sig att lyckas och känna sig trygga. Sandra ser alla elever och spenderar varje dag med att eleverna ska få känna att de kan. När andra fastnar i hopplösa tankar om köpstopp, lärarbrist och orimlig arbetsbelastning så ser Sandra till att de tänker om och ser möjligheter istället. Ni vet den där lilla rösten i en som säger "Jo, det kommer att gå! Försök!" Det är Sandras röst!"

För mer information:
Joel Nordkvist, ordförande Barn- och utbildningsnämnden 073-840 10 61
Mattias Vestfält, sakkunnig/kvalitetssamordnare Barn- och utbildningsförvaltningen 063-14 44 85

Sidan uppdaterad 2019-11-25