Publicerad 2020-09-17

Miljöpriset 2020 går till Reko-ring Östersund och Vågen Zero Waste Butik

Östersunds kommuns miljöpris 2020 delades mellan Vågen Zero Waste Butik och Reko-ring Östersund. De delar därmed på priset, äran och prispengarna som är 5000 kronor var.

Glada mijöprisvinnare med stora prischeckar mot en höstgul trädbakgrund

Klicka på bilden för att ladda ner den i högre upplösning

På bilden från vänster: Fanny Näslund, Estefania Cordel, Johanna Björkman och Ulrika Nyhlén.

— Det är jätteroligt att bli uppmärksammad på det här viset men det står väldigt många som står bakom det här priset, eftersom Reko-ring skapas i gemenskap. För egen del är det en bekräftelse på att vi gör något bra och att det är värt alla ideella timmar som läggs ner i arbetet, säger Ulrika Nyhlen som är initiativtagare till Reko-ring Östersund.

— Det här är jättekul eftersom vi inte hade en aning om att vi var nominerade, så det var en glad överraskning. Vi är så tacksamma för alla företag och privatpersoner som tror och stöttar oss. Det bidrar till att göra det verkligt vad vi vill uppnå med Vågen och gör att fler blir medvetna om de här frågorna, säger Fanny Näslund, Estefania Cordel och Johanna Björman från Vågen Zero Waste Butik.

Motiveringar

Reko-ring Östersund

Jämtlands län har fantastiska förutsättningar för småskalig livsmedelsförädling i hållbarhetens tecken. Genom Ulrika Nyhléns start av REKO-ring Östersund har det lokala mathantverket
och de ekologiska råvarorna blivit ännu mer tillgängliga.

REKO-ring har gjort det möjligt för lokala producenter att nå ut med sina produkter. Då producenterna bara säljer det som redan beställts blir det inget matsvinn. Det är en win-win-situation för både producent och konsument.

Tänk globalt – handla lokalt. Facebookgruppen för konsumenter ökar stadigt i antalet medlemmar. Detta leder till ökad kunskap om utbudet av lokala produkter och möjligheten att välja närproducerat och ekologiskt framför importerat.

Vågen Zero Waste Butik

Vågen inspirerar och hjälper individen att göra kloka beslut vid val av råvaror och produkter. De sprider kunskap om miljöfrågor och bidrar till att minska matsvinnet.

I sin butik säljer Vågen matvaror, hygien- och hushållsartiklar med målet att använda så få förpackningar som möjligt, och inga alls av plast. Genom sina olika event skapar de nyfikenhet och skaparglädje – utan pekpinnar – och öppnar för nya möjligheter genom att lyfta flera olika aspekter kring resursutnyttjande, hälsa och miljö.

Vågen visar att vi med enkla medel kan hjälpas åt att skapa en mer hållbar och långsiktig marknadsplats.

Läs mer om Östersunds kommuns miljöpris

För frågor och mer information:

Ingela Brandén 063-14 31 61

Sidan uppdaterad 2020-09-17