E-tjänsten Valter

Nu finns möjlighet att lämna in årsräkning/sluträkning och begära uttag från spärrat konto digitalt via vår e-tjänst Valter.

Om du har problem att använda Valter så kan du använda den vanliga pappersblanketten och lämna in som tidigare via kundcenter eller skicka in per post. Systemet är under uppbyggnad och utveckling och kan därför ibland upplevas som ”knöligt” och svårt att använda. Det fungerar inte heller i alla webb-läsare ännu se.

OBS! För tillfället kan det vara problem med inloggningen till e-tjänsten Valter för våra Apple-användare (Ipad och Iphone).

Om problem uppstår på iPhone eller iPad så går det att komma runt problemet genom att slå av inställningen i webbläsaren som säger att spårning skall förhindras.

Skärmbild som visar hur inställningen ska se ut i iPhoneöppnas i nytt fönster

Användare som har problem med inloggning i e-tjänsten Valter felsök enligt mall nedan.

Vad är det för webbläsare som används?

-Safari

Kontrollera så att spårning mellan webbplatser samt cookies tillåts (inställningar > integritet)

-Chrome

Kontrollera så att spårning mellan webbplatser tillåts (inställningar > avancerat > sekretess och säkerhet > ”skicka en begäran om att inte spåra med webbtrafik” skall inte vara påslaget)

Kontrollera så att cookies tillåts (”inställningar > avancerat > sekretess och säkerhet > webbplatsinställningar > behörigheter > cookies och webbplatsdata > tillåt att webbplatser sparar och läser cookiedata” skall vara påslaget)

-Internet Explorer

Kontrollera så att spårning mellan webbplatser tillåts (”internetalternativ > integritet > inställningar > avancerat > acceptera förstahands cookies” skall vara påslaget)

-Edge

Testa att använda annan webbläsare Chrome eller Internet Explorer

-Firefox

Fungerar ej, testa i Chrome eller Internet Explorer

-Annan

Om du är en avancerad användare (vanligtvis Linuxanvändare) be dem kontrollera så att de tillåter spårning mellan webbplatser samt godkänner cookies

-Kontrollera att du som användare faktiskt startar Mobilt BankID och autentiserar sig med detta efter att ha fyllt i sitt personnummer och klickat på logga in

Allt du behöver för att använda e-tjänsten är tillgång till Internet och mobilt BankID. Alla dina huvudmän finns redan upplagda i Valter.

Utbildningsmaterial se filmer nedan

E-tjänsten Valter - Introduktion och inloggning

När du kommer till e-tjänsten anger du Mobilt BankID och trycker "Logga in". Uppge sedan ditt eget personnummer och tryck "Fortsätt". Öppna ditt mobila BankID i din telefon och ange din personliga kod.

Läs alltid nyheterna när du loggat in. Där hittar du också en manual med instruktioner för hur du använder e-tjänsten Valter.

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

E-tjänsten Valter - Redovisning

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

E-tjänsten Valter - Löpande räkenskaper

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

Frågor?

Har du frågor kring den digitala redovisningen är du välkommen att ringa

Kenneth Nilsson, 063-14 30 65 eller Marielle Mellberg, 063-14 30 05.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2020-02-13