E-tjänsten Valter

Nu finns möjlighet att lämna in årsräkning/sluträkning och begära uttag från spärrat konto digitalt via vår e-tjänst Valter. Det fungerar ungefär som ett enklare bokföringsprogram för löpande inkomster och utgifter. 

Allt du behöver för att använda e-tjänsten är tillgång till Internet och mobilt BankID. Alla dina huvudmän finns redan upplagda i Valter.

Du bör ta hjälp av våra utbildningsfilmer och Powerpoint-presentationsmaterial längre ner på denna sida innan du loggar in i e-tjänsten. Välkommen att anmäla dig till någon av våra kommande Valter-utbildningar.

Tänk på följande när du lämnar in års­räkning/slut­räkning

  • Uppge alltid:
    • alla bankkonton enligt årsbesked (eller enligt ränte- och kapitalbesked om det avser del av år)
    • fickpengskonton och ICA-konto, Coop konto som icke likvida medel
    • tillgångsförteckning vid nytt uppdrag
  • Bankkonton, fonder och liknande samt inkomster och utgifter ska alltid registreras och specificeras i Valter var för sig. Det är inte tillåtet att endast bifoga utdrag från bank och ange "Se bilaga".
  • Var noga med att bifoga årsbesked samt kontoutdrag för alla bankkonton och inkomst­uppgifter som bilagor till din årsräkning (och tillgångsförteckning).
  • Ibland måste du inhämta och bifoga flera olika årsbesked – ett årsbesked för bankkonton och ett annat för fonder och aktier.
  • Försök att ordna dina bilagor så att redogörelseblanketten alltid är en egen fil: Redogörelseblankett inklusive körjournallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Det finns gratisprogram för att sammanfoga flera PDF-filer till en. Sök efter "Sammanfoga PDF-filer".
  • Mycket viktigt angående bilagor vilket görs i två steg först "select" och sedan "ladda upp" bilaga för att dina bilagor ska komma med. Sedan när du ser att allt kommit med kan du skicka in och signera med bank id
  • Enklare teknisk support till exempel vid inloggningsproblem först felsök enligt schema lägre ner på sidan och om problemet kvarstår kontakta kundcenter 063-14 30 00.

Utbildningsmaterial till e-tjänsten Valter

Utbildningsfilm: Introduktion och inloggning

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

När du kommer till e-tjänsten anger du Mobilt BankID och trycker "Logga in". Uppge sedan ditt eget personnummer och tryck "Fortsätt". Öppna ditt mobila BankID i din telefon och ange din personliga kod.

Läs alltid nyheterna när du loggat in. Där hittar du också en manual med instruktioner för hur du använder e-tjänsten Valter.

Utbildningsfilm: Redovisning

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

Utbildningsfilm: Löpande räkenskaper

Film lånad från Södertälje kommuns överförmyndarnämnd.

Felsökning vid inloggningsproblem

Har du problem med inloggningen till e-tjänsten Valter felsöker du genom att besvara frågorna nedan. Kontakta Kundcenter på 063-14 30 00 om problemet kvarstår. Kundcenter behöver då följande information:

  1. Vilken webbläsare använder du?
  2. När gjordes inloggningsförsöket (gärna angivet i timme och minut, det blir då lättare för oss att hitta i loggarna på vår sida)
  3. Var uppstår felet? I vilket steg, före eller efter autentisering med BankID? Ges ett felmeddelande? I så fall vad? (Skicka gärna en skärmbild på felmeddelandet)

Vilken webbläsare använder du?

Safari (används på bland annat iPhone och iPad)

Kontrollera så att spårning mellan webbplatser samt cookies är tillåtna (Inställningar > Integritet)

Skärmbild som visar hur inställningen ska se ut i iPhone:

Skärmdump på inställningar i iPhone

Chrome

Prova att byta till annan webbläsare, exempelvis Microsoft Edge eller Internet Explorer.

Kontrollera att spårning mellan webbplatser är tillåtet. Välj "Inställningar" > "Avancerat" > "Sekretess och säkerhet". Alternativet "Skicka en begäran om att inte spåra med webbtrafik” ska inte vara påslaget.

Kontrollera att cookies är tillåtna. Välj ”Inställningar" > "Avancerat" > "Sekretess och säkerhet" > "Webbplatsinställningar" > "Behörigheter" > "Cookies och webbplatsdata". Alternativet "Tillåt att webbplatser sparar och läser cookiedata” ska vara påslaget.

Internet Explorer

Kontrollera att spårning mellan webbplatser är tillåtet. Välj ”Internetalternativ" > "Integritet" > "Inställningar" > "Avancerat". Alternativet "Acceptera förstahandscookies” ska vara påslaget.

Edge

Prova att byta till annan webbläsare, exempelvis Chrome eller Internet Explorer.

Firefox

E-tjänsten Valter fungerar inte i Firefox. Prova att byta till annan webbläsare, exempelvis Chrome eller Internet Explorer.

Annan webbläsare

Om du är en avancerad användare (vanligtvis Linuxanvändare) kontrollera att webbläsaren tillåter spårning mellan webbplatser samt godkänner cookies.

Har du startat ditt mobila BankID?

Nej - hur gör jag då?

När du fyllt i ditt personnummer och klickat på "Mobilt BankID" öppnar du BankID-appen på din mobiltelefon. Där godkänner du inloggningen genom att legitimera dig.

Därefter återgår du till e-tjänsten Valter där du nu ska ha blivit inloggad.

Ja, men det händer ingenting

Om du inte kommer vidare till e-tjänstens startsida när du legitimerat dig i BankID-appen kan det bero på inställningarna i din webbläsare.

Följ instruktionerna under frågan "Vilken webbläsare använder du?".

Använd pappersblankett om du har fortsatta problem med e-tjänsten Valter

Om du har problem att använda Valter så kan du använda den vanliga pappers­blanketten och lämna in som tidigare via kundcenter eller skicka in per post.

Systemet är under uppbyggnad och utveckling och kan därför ibland upplevas som ”knöligt” och svårt att använda. Ta gärna hjälp av våra utbildningsfilmer ovan eller anmäl dig till någon av våra kommande Valter-utbildningar.

Ni som har börjat använda Valter och tycker det fungerar bra, kan fortsätta med det.

Frågor?

Har du frågor kring den digitala redovisningen är du välkommen att ringa:

Kenneth Nilsson
063-14 30 65

Marielle Mellberg
063-14 30 05

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2020-09-24