Cykeltrafikprogrammet
Ökad cykelanvändning är bra både ur hälso- och miljösynpunkt. Det är dessutom en viktig pusselbit för att nå Östersunds kommuns klimatmål. Syftet med programmet är att fler ska börja cykla och att de ska kunna göra det i ett säkert och sammanhängande cykelvägnät.
Programmet innehåller en rad åtgärder och investeringar som kommunen ska göra för att uppnå programmets mål om att:
- 20 procent av alla resor inom staden sker med cykel år 2020
- 70 procent av alla cyklister i Östersunds kommun använder hjälm år 2020
- De föreslagna investeringarna är genomförda till år 2030
Mål om cykling i översiktsplanen Östersund 2040
Cykeltrafikprogrammet bygger bland annat på översiktsplanen Östersund 2040, som också innehåller en rad mål om cykling som transportsätt, bland annat att:
- Vi ska uppmuntra medborgarna att använda cykel som fortskaffningsmedel i högre grad. Kommunen ska verka för fler och säkrare cyklelparkeringar, samt ett utökat cykelvägnät.
- Vi ska utforma våra så kallade huvudcykelstråk för expresscykling.
- Cykeltrafiken ska vara separerad från motorfordonstrafik längs huvudgator.
- Vi ska hantera gångtrafikanter och cyklister för sig i stads- och trafikplanering.
- Vi ska främja cykelpendling på sträckor längre än 20 kilometer.
- Vi ska bygga ut cykelnätet och länka ihop cykelvägarna.
- Vi ska anpassa vinterväghållningen för att ge goda förutsättningar för cykeltrafik, både med dagens klimat och framtidens.
Om Cykeltrafikprogrammet
Miljö- och samhällsnämnden antog Östersunds kommuns cykeltrafikprogram i mars 2014.
Sidan uppdaterad 2024-05-17